Tallenes Tale: Helg uke 11, 2009

ywatchmen-rush-ny

Få filmer hadde premiere denne helgen, og en av dem – Watchmen åpnet ikke så godt som forventet.

Det var stor spenning knyttet til åpningen. Som Prophets skrev for et par dager siden: ”Today, the question finally gets answered. Who Is Watching The Watchmen?” Filmen har spilt inn 55,2 millioner dollar i løpet av åpningshelgen, ifølge Box Office Mojo. De skriver at dette er en av de beste åpningshelgene for en tegneserieadapsjon. Filmen gjorde det også godt på IMAX-visninger. Watchmen er altså på topp i USA og mange andre steder. Men filmen har færre publikummere på grunn av at den fikk en såkalt ”R”-grad for ”strong graphic violence, sexuality, nudity, and language”. Hvordan gikk den i Norge?

Her hjemme ble den etterlengtede filmen sett av 23 378 besøkende. Jeg hadde regnet med at flere kom til å se den, særlig fordi filmen ble sluppet i mange kopier – 61. En av årsakene til at den ikke gjorde det så godt, kan ha sammenheng med den lange spilletiden (162:39 minutter). Det er begrenset hvor mange visninger kinoene har plass til. Men filmen har da fått mye oppmerksomhet og den har vært synlig på nettet, særlig på på grunn av den virale markedsføringen, som for eksempel denne videoen.

orpsmovie-rush

Barnefilmer er big business for kinoene, og kjente konsepter lokker publikum inn i kinosalene. Noen uker etter at TV-serien Orps var ferdig på skjermen, hadde filmversjonen kinopremiere på fredag. Dette grepet er nytt i Norge. Produsenten Olav Øen i Monsterfilm fortalte til Aftenposten på torsdag at han håpet at TV-serien har gitt folk et bedre grunnlag for å se filmen. Orps – The Movie ligger på 2.plass. 23 223 så korpsfilmen.

På 3.plass befinner Slumdog Millionaire seg. Dette betyr at den har falt en plass. Men besøket holder seg stabilt, 13 771 så filmen. For en film som har gått på kino i sju uker, er besøkstallet bra. Det er fortsatt stor oppmerksomhet rundt filmen, som på verdensbasis har spilt inn over 200 millioner dollar. Gratulerer!

the-reader-rush

Ytterligere en film hadde premiere: The Reader. Den endte på en 8.plass med 4 568 besøkende. Tallet er faktisk ikke så verst. Det er viktig å huske på at filmen ble sluppet i kun 10 kopier. Det skal også legges til at holocaustdramaet hadde en av de beste snittene per sal (457).

Besøket på Appelsinpiken har falt 35 %, det betyr at besøket var 4 279. Hvis ikke distributøren finner på noe lurt, blir filmen glemt. Men jeg tror det er lite å gjøre. Det er et synkende skip. Ellers har Jernanger fått en liten oppgang. Pål Jackmans andre spillefilm ble sett av 1 189. Besøket til Nord er nesten halvert i forhold til forrige helg, og det totale besøket er 28 810. Til tross for skuffende tall på enkelte norske filmer, tror jeg at ikke at markedsandelen blir dårligere enn fjorårets (22,4 %). Det norske filmåret er tross alt så vidt i gang, og året byr på flere sikre publikumsvinnere, som for eksempel Knerten og Julenatt i Blåfjell.

Førstkommende fredag har Menn som hater kvinner premiere. Filmen ble sett av 170 000 svensker og 140 00 dansker bare i åpningshelgen. Det skulle ikke forundre meg om noe slikt skjer i Norge også.

Listen over de 20 mest sette filmene på norske kinoer finner du her.

Legg for øvrig merke til at det med jevne mellomrom publiseres intervjuer med distributører om noen av filmene deres på kino på hovedsiden. Først ut var Åge Hoffart som forteller om markedsføringen av New York i et nøtteskall SF Norges harde nøtt.

Tallenes Tale: Helg uke 11, 2009

ywatchmen-rush-ny

Få filmer hadde premiere denne helgen, og en av dem – Watchmen åpnet ikke så godt som forventet.

Det var stor spenning knyttet til åpningen. Som Prophets skrev for et par dager siden: ”Today, the question finally gets answered. Who Is Watching The Watchmen?” Filmen har spilt inn 55,2 millioner dollar i løpet av åpningshelgen, ifølge Box Office Mojo. De skriver at dette er en av de beste åpningshelgene for en tegneserieadapsjon. Filmen gjorde det også godt på IMAX-visninger. Watchmen er altså på topp i USA og mange andre steder. Men filmen har færre publikummere på grunn av at den fikk en såkalt ”R”-grad for ”strong graphic violence, sexuality, nudity, and language”. Hvordan gikk den i Norge?

Her hjemme ble den etterlengtede filmen sett av 23 378 besøkende. Jeg hadde regnet med at flere kom til å se den, særlig fordi filmen ble sluppet i mange kopier – 61. En av årsakene til at den ikke gjorde det så godt, kan ha sammenheng med den lange spilletiden (162:39 minutter). Det er begrenset hvor mange visninger kinoene har plass til. Men filmen har da fått mye oppmerksomhet og den har vært synlig på nettet, særlig på på grunn av den virale markedsføringen, som for eksempel denne videoen.

orpsmovie-rush

Barnefilmer er big business for kinoene, og kjente konsepter lokker publikum inn i kinosalene. Noen uker etter at TV-serien Orps var ferdig på skjermen, hadde filmversjonen kinopremiere på fredag. Dette grepet er nytt i Norge. Produsenten Olav Øen i Monsterfilm fortalte til Aftenposten på torsdag at han håpet at TV-serien har gitt folk et bedre grunnlag for å se filmen. Orps – The Movie ligger på 2.plass. 23 223 så korpsfilmen.

På 3.plass befinner Slumdog Millionaire seg. Dette betyr at den har falt en plass. Men besøket holder seg stabilt, 13 771 så filmen. For en film som har gått på kino i sju uker, er besøkstallet bra. Det er fortsatt stor oppmerksomhet rundt filmen, som på verdensbasis har spilt inn over 200 millioner dollar. Gratulerer!

the-reader-rush

Ytterligere en film hadde premiere: The Reader. Den endte på en 8.plass med 4 568 besøkende. Tallet er faktisk ikke så verst. Det er viktig å huske på at filmen ble sluppet i kun 10 kopier. Det skal også legges til at holocaustdramaet hadde en av de beste snittene per sal (457).

Besøket på Appelsinpiken har falt 35 %, det betyr at besøket var 4 279. Hvis ikke distributøren finner på noe lurt, blir filmen glemt. Men jeg tror det er lite å gjøre. Det er et synkende skip. Ellers har Jernanger fått en liten oppgang. Pål Jackmans andre spillefilm ble sett av 1 189. Besøket til Nord er nesten halvert i forhold til forrige helg, og det totale besøket er 28 810. Til tross for skuffende tall på enkelte norske filmer, tror jeg at ikke at markedsandelen blir dårligere enn fjorårets (22,4 %). Det norske filmåret er tross alt så vidt i gang, og året byr på flere sikre publikumsvinnere, som for eksempel Knerten og Julenatt i Blåfjell.

Førstkommende fredag har Menn som hater kvinner premiere. Filmen ble sett av 170 000 svensker og 140 00 dansker bare i åpningshelgen. Det skulle ikke forundre meg om noe slikt skjer i Norge også.

Listen over de 20 mest sette filmene på norske kinoer finner du her.

Legg for øvrig merke til at det med jevne mellomrom publiseres intervjuer med distributører om noen av filmene deres på kino på hovedsiden. Først ut var Åge Hoffart som forteller om markedsføringen av New York i et nøtteskall SF Norges harde nøtt.

MENY