Svenskene erobrer Berlinalen

Logo.jpgI går åpnet filmfestivalen i Berlin, et sted jeg gjerne skulle ha vært. De som derimot er i den tyske filmbyen, er svenskene. Ikke mindre enn 10 svenske filmer er med (som jo er langt flere enn Norges knappe tre filmer). Det er visstnok ikke bare svensk, men også nordisk rekord. Blant annet vises hele fire svenske filmer i seksjonen Generation Kplus. I den internasjonale juryen sitter blant annet Henning Mankell.

Lukas Moodyssons Mammut (som jo egentlig er en produksjon mellom Sverige, Tyskland og Danmark) konkurrerer som kjent i hovedkonkurransen, og det skal bli spennende å se hvordan den kommer til å bli mottatt utenfor Norden.
Pia Lundberg, utenlandssjef på SFI, forklarer til Svd det store antallet filmer slik:

– Filmbranschen har öppnats upp genom att folk från eksempelvis reklamvärlden och konsthögskolorna har börjat göra spelfilmer. Vi har också regionaliseringen, som starkt har bidragit till mångfalden. Vi har kompetenta filmkonsulenter med bra blick och policyn med mer filmstöd till färre filmer har också gett bättre förutsättningar.

I Sverige har ikke bare Mammut blitt en kritikeryndling, men den har også blitt godt besøkt. Personlig likte jeg filmen. Men den er ikke Moodyssons beste, og denne gangen er han ikke like omstridt og dristig som jeg skulle ønske. Dessuten har den en del likheter med Babel (selv om det er to vidt forskjellige filmer), så utfordringen for salgsselskapet Trust Nordisk blir kanskje å få filmen til å fremstå som mer original enn det den egentlig er. Uansett: filmen er langt bedre enn de fleste nordiske filmer. Moodysson har laget en svært ambisiøs film og han mestrer en slik internasjonal produksjon. I programmet til Berlinalen sier Moodysson følgende om Mammut: ”… a very big step, even though I don’t know if it is a step forward or backward. This one has a very clear storyline, it’s more accessible. For those who have seen my previous films, there are links to them all. In many ways, it is close to Tillsammans even though this is more serious and not as funny. One theme is about children in jeopardy. That is common for all my films.”

Sverige har tidligere vunnet tre Gullbjørner, blant annet for Bergmans Jordbærstedet.

Svenskene erobrer Berlinalen

Logo.jpgI går åpnet filmfestivalen i Berlin, et sted jeg gjerne skulle ha vært. De som derimot er i den tyske filmbyen, er svenskene. Ikke mindre enn 10 svenske filmer er med (som jo er langt flere enn Norges knappe tre filmer). Det er visstnok ikke bare svensk, men også nordisk rekord. Blant annet vises hele fire svenske filmer i seksjonen Generation Kplus. I den internasjonale juryen sitter blant annet Henning Mankell.

Lukas Moodyssons Mammut (som jo egentlig er en produksjon mellom Sverige, Tyskland og Danmark) konkurrerer som kjent i hovedkonkurransen, og det skal bli spennende å se hvordan den kommer til å bli mottatt utenfor Norden.
Pia Lundberg, utenlandssjef på SFI, forklarer til Svd det store antallet filmer slik:

– Filmbranschen har öppnats upp genom att folk från eksempelvis reklamvärlden och konsthögskolorna har börjat göra spelfilmer. Vi har också regionaliseringen, som starkt har bidragit till mångfalden. Vi har kompetenta filmkonsulenter med bra blick och policyn med mer filmstöd till färre filmer har också gett bättre förutsättningar.

I Sverige har ikke bare Mammut blitt en kritikeryndling, men den har også blitt godt besøkt. Personlig likte jeg filmen. Men den er ikke Moodyssons beste, og denne gangen er han ikke like omstridt og dristig som jeg skulle ønske. Dessuten har den en del likheter med Babel (selv om det er to vidt forskjellige filmer), så utfordringen for salgsselskapet Trust Nordisk blir kanskje å få filmen til å fremstå som mer original enn det den egentlig er. Uansett: filmen er langt bedre enn de fleste nordiske filmer. Moodysson har laget en svært ambisiøs film og han mestrer en slik internasjonal produksjon. I programmet til Berlinalen sier Moodysson følgende om Mammut: ”… a very big step, even though I don’t know if it is a step forward or backward. This one has a very clear storyline, it’s more accessible. For those who have seen my previous films, there are links to them all. In many ways, it is close to Tillsammans even though this is more serious and not as funny. One theme is about children in jeopardy. That is common for all my films.”

Sverige har tidligere vunnet tre Gullbjørner, blant annet for Bergmans Jordbærstedet.

MENY