Statistikerne erobrer Hollywood

hollywood-sign_768

Statistikk og algoritmiske prosesser er iferd med å få innpass i Hollywood – fra manusfasen til vurderingen av hvilke skuespillere som er mest salgbare i form av kinobilletter. I nyeste utgaven av Economists magasin, Intelligent Life, blir vi introdusert for en av disse nye aktørene som Hollywood lytter stadig mer til. Etter at han traff riktig på en forhåndsanalyse av en stor blockbuster, har Hollywoodstudioene begynt å henvende seg regelmessig til Nick Meaney. Han er blitt Hollywoods Nate Silver – statistikeren som endrer spillereglene for hvordan valgresultater kan kalkuleres fram på forhånd. Meaney kan blant annet fortelle at det bare er tre filmstjerner som bare ved sitt navn kan trekke et stort publikum, og det er minst én stjerne som for tiden er ”bad for business”. Meaney vil ikke fortelle hvem denne stjernen er, til det er sannsynligheten for et søksmål for stor.

Og slik er det Meaney jobber:

When Meaney is given a job by a studio, the first thing he does is quantify thousands of factors, drawn from the script. Are there clear bad guys? How much empathy is there with the protagonist? Is there a sidekick? The complex interplay of these factors is then compared by the computer to their interplay in previous films, with known box-office takings. The last calculation is what it expects the film to make. In 83% of cases, this guess turns out to be within $10m of the total. Meaney, to all intents and purposes, has an algorithm that judges the value—or at least the earning power—of art.”

New York Times har også en artikkel om samme tema, med utgangspunkt i en annen statistiker ved navn Vinny Bruzzese – også kalt “the reigning mad scientist of Hollywood”.

Statistikerne erobrer Hollywood

hollywood-sign_768

Statistikk og algoritmiske prosesser er iferd med å få innpass i Hollywood – fra manusfasen til vurderingen av hvilke skuespillere som er mest salgbare i form av kinobilletter. I nyeste utgaven av Economists magasin, Intelligent Life, blir vi introdusert for en av disse nye aktørene som Hollywood lytter stadig mer til. Etter at han traff riktig på en forhåndsanalyse av en stor blockbuster, har Hollywoodstudioene begynt å henvende seg regelmessig til Nick Meaney. Han er blitt Hollywoods Nate Silver – statistikeren som endrer spillereglene for hvordan valgresultater kan kalkuleres fram på forhånd. Meaney kan blant annet fortelle at det bare er tre filmstjerner som bare ved sitt navn kan trekke et stort publikum, og det er minst én stjerne som for tiden er ”bad for business”. Meaney vil ikke fortelle hvem denne stjernen er, til det er sannsynligheten for et søksmål for stor.

Og slik er det Meaney jobber:

When Meaney is given a job by a studio, the first thing he does is quantify thousands of factors, drawn from the script. Are there clear bad guys? How much empathy is there with the protagonist? Is there a sidekick? The complex interplay of these factors is then compared by the computer to their interplay in previous films, with known box-office takings. The last calculation is what it expects the film to make. In 83% of cases, this guess turns out to be within $10m of the total. Meaney, to all intents and purposes, has an algorithm that judges the value—or at least the earning power—of art.”

New York Times har også en artikkel om samme tema, med utgangspunkt i en annen statistiker ved navn Vinny Bruzzese – også kalt “the reigning mad scientist of Hollywood”.

MENY