Gullpalmevinner Apichatpong Weerasethakul (foto) og andre prisbelønte filmskapere som Raoul Peck har fått økonomisk tilskudd fra det norske Sørfondet. Norske co-produsenter på prosjektene er Tordenfilm, Film Farms, Barentsfilm, Ape & Bjørn.
I alt mottok fondet 63 søknader om produksjonsstøtte, med en samlet søknadssum på 49 339 000 NOK., melder Sørfondet i en pressemelding. Årets bevilgning er nå blitt fordelt på fem filmproduksjoner. Produksjonene som mottar tilskudd er utvalgt av en internasjonal jury bestående av Haifaa Al-Mansour (Saudi Arabia), Dag Johan Haugerud (Norge), og Tone Johnsen (Norge).
Juryens kommentar:
«Manuskriptene representerer en blanding av personlige, politiske og sosiale temaer. Hvis vi skal nevne et felles tema, er det fokus på identitet og hukommelse som er fremtredende i flere av manuskriptene. Nesten alle de innsendte manuskriptene var svært lovende, og med et større fond, og mer penger, skulle vi gjerne støttet flere prosjekter. Fem av manuskriptene skiller seg ut gjennom visjon, originalitet og kreativitet. Disse prosjektene har aktualitet og betydning, og vi håper å se dem realisert i nær fremtid»
Følgende filmer har blitt bevilget støtte:
Cemetery of Kings (fiksjon)
Regissør: Apichatpong Weerasethakul
Manus: Apichatpong Weerasethakul
Produksjonsland: Thailand
Hovedprodusent: Kick the Machine
Norsk co-produsent: Tordenfilm / Eric Vogel og Ingunn Sundelin
Prosjektet mottar NOK 400 000 i produksjonsstøtte
Kort om prosjektet:
I en liten by i Thailand blir 27 soldater rammet av en merkelig søvnsykdom. En middelaldrende kvinne som besøker sykehuset innleder et forhold til en av de sovende soldatene. Cemetery of Kings drar deg inn i en drømmeaktig og magisk verden. Måten historien utspiller seg på, går hånd i hånd med heltinnen Jenjiras emosjonelle reise. Filmens kunstneriske verdi gjenspeiles i dialogene, karakterbeskrivelsene og den filmatiske visjonen.
Begrunnelse for bevilgning:
Dette er et flott stykke kunst. Manus og handling er høyst original og dialogen er uforutsigbar. Her blandes det politiske og magiske sammen med hverdagssituasjoner.
Lamb (fiksjon)
Regissør: Yared Zeleke
Manus: Yared Zeleke
Produksjonsland: Etiopia
Hovedprodusent: Slum Kid Films
Norsk co-produsent: Film Farms / Alan R. Milligan
Prosjektet mottar NOK 450 000 i produksjonsstøtte
Kort om prosjektet:
Et semi-selvbiografisk drama som omfavner hjerte, hjertesorg og humor i Etiopias hverdag. Filmens hovedperson er en ung gutt som plutselig må håndtere tap av hjem og familie, i et land sterkt påvirket av klimaendringer. Mens filmen er fortalt gjennom et barns perspektiv, er tema og tonen likevel kompleks og nyansert, samtidig som den ivaretar sin ømhet og uskyld.
Begrunnelse for bevilgning:
Dette er en oppriktig og emosjonell historie. Den har en mild og original tilnærming til temaer om arv, identitet og historie, fortalt med humor, lidenskap og klarhet. Hovedkarakteren er forankret, sjarmerende og troverdig.
Giti – Paradise in Hell (dokumentar)
Regissør: Niyongabo Yves Montand
Manus: Niyongabo Yves Montand
Produksjonsland: Rwanda
Hovedprodusent: Almond Tree Films Rwanda ltd
Norsk co-produsent: Barentsfilm as / Ingrid Lill Høgtun
Prosjektet mottar NOK 300 000 i produksjonsstøtte
Kort om prosjektet:
En dokumentar om en landsby hvor innbyggerne gikk samlet imot folkemordene i Rwanda i 1994. Giti, med sine 450 000 innbyggere, var det eneste stedet i Rwanda hvor folkemordene ikke utspilte seg og forble det eneste trygge og sikre stedet for lettelse. I hovedrollene finner vi tre mennesker som risikerte mye for å ta vare på folket sitt. De stod imot myndighetenes valg om å supplere landsbyene med våpen for å kvitte seg med tutsiene. Dette er en fascinerende historie om en triumf for menneskeheten.
Begrunnelse for bevilgning:
Filmen er en hyllest til livet og hedrer det gode i mennesker. Den viser at menneskeheten klarer å overleve under kaotiske og grusomme omstendigheter.
Black Sunshine (fiksjon)
Regissør: Akosua Adoma Owusu
Manus: Akosua Adoma Owusu
Produksjonsland: Ghana/Mexico
Hovedprodusent: Piano / Julio Chavazmontes, Mexico
Norsk co-produsent: Barentsfilm as / Ingrid Lill Høgtun
Prosjektet mottar NOK 425 000 i produksjonsstøtte
Kort om prosjektet:
Dette er en historie om en afrikansk frisør og hennes albinodatter. Hovedfokuset er det emosjonelt komplekse forholdet mellom en mor og datter. Moren skammer seg over sin egen albinodatter, og ironisk nok, sin egen mørkhet. Manuset er poetisk, humoristisk og brutalt på samme tid. Det er også en dokumentasjon av hverdagslivet i Ghana.
Begrunnelse for bevilgning:
Filmen handler om å betvile tro, hudfarge og rase, og temaene er behandlet på en original og uforutsigbar måte. Det er en emosjonell og rørende historie om selvaksept og skam. Den tar også for seg det universelle temaet om kroppsoppfatning, skjønnhet og sex.
Murder in Pacot (fiksjon)
Regissør: Raoul Peck
Manus: Lyonel Trouillot, Pascal Bonitzer and Raoul Peck
Produksjonsland: Haiti
Hovedprodusent: Velvet Film
Norsk co-produsent: Ape&Bjørn / Ruben Thorkildsen
Prosjektet mottar NOK 425 000 i produksjonsstøtte
Kort om prosjektet:
En film om et ektepar som prøver å takle konsekvensene av jordskjelvet på Haiti i 2010. Det er et komplekst drama som forklarer den sosiale og politiske situasjonen på Haiti uten å skade hverken plottet eller strukturen. Haiti er i seg selv en av hovedkarakterene. Inspirasjonen er hentet fra filmen Pasolinis Teorema og manuset er et samarbeid mellom regissøren og den kjente haitiske forfatteren Lyonel Trouillot .
Begrunnelse for bevilgning:
Filmen ser på identitet og klasse, og hvordan vi forholder oss til større endringer. Det er et godt utformet manus, med god dialog og Pinteresque karakterer som vi kan gjenkjenne oss selv i. Et viktig og aktuelt prosjekt, både politisk og sosialt sett. Det er også et avslørende portrett om det å takle et forhold i større kriser.
SØRFOND er finansiert av Utenriksdepartementet og forvaltes av Norsk filminstitutt og Stiftelsen Film fra Sør. Fondet bevilger økonomisk tilskudd til filmproduksjon i utviklingsland, som av politiske eller finansielle grunner har vanskeligheter med å gjennomføre produksjoner.
SØRFOND i hovedtrekk:
- Kun produksjonsstøtte – toppfinansiering (50 % av filmens budsjett må være bekreftet)
- Prosjektene må utspringe fra utviklingsland (OECD’s DAC-liste)
- Ingen krav om at bevilget støtte skal benyttes i Norge
- Fiksjon, dokumentarer og animasjon – minimum 50 minutters spilletid.
- Alle medieplattformer
- Fokus på ytringsfrihet
- Hovedprodusenten må være lokalisert i utviklingsland fra OECD’s DAC-liste
- Neste deadline for SØRFOND sitt Pitcheforum er 15. august 2014
- Neste deadline for å søke produksjonsstøtte er 27. februar 2015