Steven Soderberghs ambisiøse film Che, om Che Guevara med Benicio del Toro i tittelrollen, har nå endelig funnet en distributør som er villig til å satse på å lansere prosjektet på amerikanske kinoer. Det (i den store sammenhengen) lille distribusjonsselskapet IFC Films annonserte på filmfestivalen i Toronto i dag at de har kjøpt rettighetene for det nordamerikanske markedet fra Wild Bunch, det franske salgsagenturet som har finansiert størsteparten av filmens $65-millioners budsjett.
Filmen, som klokker inn på rundt 4 timer, er skrevet og innspilt tenkt som to distinkte deler av én helhet; The Argentine og Guerilla. Ingen av de "store" distributørene av såkalt spesialmarkedsfilm turte å kjøpe filmen da den hadde sin verdenslansering i Cannes (her er GreenCine sin oversikt over mottagelsen). Men IFC har nå sagt seg villig til å gi Che, i sin fire-timers form, en kinolansering med tanke på kvalifisering til Oscar-nominasjoner i desember (les mer hos Spout eller Variety). I januar planlegger selskapet deretter en bred lansering, men ikke bare på kinoer. IFC har spesialisert seg på å gi sine i hovedsak smale filmer en moderat kinolansering samtidig som de gjør filmen tilgjengelig for salg video-on-demand, direkte via sitt kabelsystem. For en såpass profilert film er dette nesten litt banebrytende, og kan være med på å skyve utviklingen mot at også større prosjekter lanseres samtidig i flere kanaler.
Che er forøvrig forhåndssolgt til en rekke markeder verden over uavhengig av avtalen i USA. På grunn av dette hadde eksempelvis del 1, The Argentine, premiere på spanske kinoer denne helgen. I følge Variety ble den svært godt besøkt. Norsk premieredato er foreløpig ukjent.