Smaken av sommerfilm..

Smaken av sommerfilm..

Spiderman 3 har allerede erobret norske kinoer som den første av en rekordstor mengde amerikanske blockbustere. Filmer med budsjett på over 150 millioner dollar står i kø i ukene fremover, og innimellom kommer godbiter på 1/100-del av budsjettet.

Hva gleder vi oss mest til? Hva gleder vi oss ikke til i det hele tatt?

Zodiac

Neste fredag har en av årets store filmer premiere, nemlig David Finchers Zodiac. Traileren lover en både ekkel og dramatisk produksjon, frontet av eminent skuespill og det som ser ut til ta HD-fotoet enda et steg videre. Filmen kan lett markedsføres med referanse til regissørens tidligere film Se7en, men Finhers filmer har sjelden stor suksess på kino og Zodiac blir nok ikke noe unntak. Uansett later dette til å bli gourmetfilm i Michelin-klassen!

Uka etter kommer en film som burde hatt den samme hypen. Milos Formans Goyas Gjenferd (25.05) mistet pusten nesten før den fikk premiere. Egentlig litt merkelig; historien er så absolutt interessant, og Forman har jo gang på gang vist at han er en av de store mesterne på nettopp biografiske filmer. Men pr-materialet har vært kjedelig, og filmen har heller ikke fått særlig gode anmeldelser. Lave forventninger her, må jeg innrømme.

POTA 3

Det samme kan forøvrig sies om den kanskje mest omtalte av årets sommerfilmer; Pirates of the Carribean – At World’s End. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ble kjempeskuffet over den forrige, og at jeg ikke ser konturene av noen videre forbedring i denne. Sjørøverfilmer skal være spennende, eksotiske og morsomme. 2ern ble både tam og langtrekkelig, og ikke en gang Johnny Depp greide å hindre Dead Man’s Chest fra å synke til bunns som en overprodusert og kynisk Hollywoodproduksjon. Denne gangen ser det enda mer påkostet ut, men dessverre ser fortsatt Orlando Bloom ut som en Caprino-dukke. Jeg skal se den av én enkelt årsak; Rich Heinrichs scenografi.

1. juni har første del i Tarantino/Rodriguez– samarbeidet Grindhouse premiere. Vi har skrevet mye om dette prosjektet her på bloggen, men nå har vi mistet litt interessen. Kanskje er det beviset på hvor lett vi lar oss farge av media, men første del; Death Proof hører ikke engang hjemme på Topp 5 must see. Det samme kan sies om Ocean’s 13 (8. juni) og Die Hard 4 (29. juni), filmer som på ingen måte lover spesielt bra underholdning selv om ryktet vil ha det til at førstnevnte er kraftig forbedret etter den tamme 12ern. Nei, juni ser ut som den kjipeste av årets sommermåneder.

Transformers

Juli derimot er langt mer interessant. Det starter allerede 4. juli med Michael Bays filmatisering av 80-tallsfenomenet Transformers. Av mange årsaker er dette kanskje sommerfilmen jeg gleder meg mest til i år. Kanskje litt merkelig, men denne virker som den virkelig mest genuint underholdende av dem alle. Spielberg produserer, og det hele bærer preg av å bli popcornfest av det ferske slaget! Håper bare lyden er like støyende og bråkete som da kameratene og jeg lekte med transformersene våre..

Rett etter kommer to filmer som du er nødt til å få med deg. 6. juli har Arthaus premiere på The Host, en Koreansk film i subsjangeren monsterhorror. Allikevel slår den ikke årets store splattersuksess; Black Sheep. Dette er er også en Arthaus-distribuert film, men som handler om genmodifiserte sauer. Sjekk ut traileren, og ikke fortell meg at dette ser morsomt ut! Med bra markedsføring, burde denne kunne bli en aldri så liten hit i sommervarmen. Her er min omtale fra Tromsø.

Host

Innimellom disse to kommer det som raskt kan bli sommerens suksess her i Norge. Harry Potter og Føniksordenen (13.07) omtales allerede som seriens beste, og trailerne lover ihvertfall en film som tar serien hakket lenger inn i mørket. Jeg er en av 23 i Oslo som ikke har lest denne boka, og føler derfor jeg kan tillatte meg å si noe om hvordan filmen oppfattes for oss utenforstående. For selv om det visuelle ser imponerende ut (og det er vel lite annet å forvente, – Kieslowskis fotograf har stått bak kamera), savner jeg fortsatt en mer fengende historie og en tydeligere konflikt. For oss som ikke er fan bøkene, holder det ikke med en parade av karakterer med morsomme navn og rare kostymer. Gi meg konflikt, nerve og plot!

Når man snakker om parade av karakterer: 27. juli ankommer Simpsonsfamilien kinoer Norge. Etter gud vet hvor mange år på tv, får vi altså den første spillefilmen. Og jeg gleder meg veldig! Sålangt har alt vært veldig riktig, både i markedsføring og historie. Selv om dette er en film med massivt budsjett og store inntektsforventninger, har jeg fortsatt troen på at dette skal være årets off-beat komedie. Jeg håper den anarkistiske satiren har overlevd overgangen til stort lerret, og at vi får det motsatte av de mange polerte og glatte animasjonsfilmene som produseres for tiden. Dette bør bli bra..

Chatterley

3. august kommer Arthaus med sommerens periodedrama. Lady Chatterley (som bildet i headingen kommer fra..) stakk av med flest priser under årets César i hjemlandet Frankrike, og er en film i den franske subsjangeren erotisk periodedrama. (jo, den finnes!). Basert på D. H. Lawrences klassiker, bør denne ha et publikum i kategorien småbrisen på Gimle kino en lørdagskveld. Og igjen er det altså Arthaus som gir oss kvalitetsfilm i sommersesongen.

Lady Chatterley vil sannsynlig tjene godt på å stå på programmet når Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer har premiere uka etter. De fantastiske fire har et eneste fortrinn, og det er nevnte Silver Surfer. En av tegneserieuniversets mest fascinerende skapninger er brakt til lerretet av effektselskapet Weta, noe som sannsynligvis betyr at han er verdt billettene alene. Dessverre har
allerede markedsføringen pumpet oss fulle av bilder og scener med vesenet allerede, og dermed fjernet litt av mystikken og forventningene som burde vært der. Men på dette tidspunktet har sannsynligvis 500.000 allerede sett Potter, og da er det kanskje rom for noe nytt.

August betyr endelig inntreden av norsk film i popcornmiksen. Lars Daniel Krutzkoff Jacobsens 5 løgner har premiere 17. august, forøvrig samme dag som sommerens fjerde 3er; Rush Hour 3. Jakobsens film bør trekke mye folk til salene, trass i at den later til å være forholdsvis snever i sin målgruppe. Spent på markedsføringen her.. Rush Hour 3 er tøysefilm av det slaget du ser på DVD om to år.

Shrek 3

31. august kommer det som bør være alt annet enn DVD-film; Nils Gaups Kautokeino-opprøret. Her er det bare å håpe at Sandrew tør kjøre denne i Oslos storstue Colosseum fremfor Shrek 3 som har premiere samme dag. På Rushprints forrige Blått Lerret, ble publikum vist to scener fra Gaups film. Åpningsscenen, samt en montasje fra forskjellige sekvenser. Sistnevnte hadde den nødvendige punchen, og ga meg troen på at dette kan bli den episke storfilmen vi alle håper på. Anslaget derimot, var både tamt og pregløst. Gaup uttalte på Blått Lerret at han i dag ser sin film Veiviseren som kitch. Vel, dette var kitch. Både kostymer og scenografi så ut som en tam NRK-produksjon fra 80-tallet, foruten det faktum at det alltid ser teit ut med statister som skåler i takt og leker fulle. Men jeg håper, håper at dette blir det mesterverket jeg ønsker. Og at jeg får se den på Colosseum. Så kan Shrek den tredje leke seg et annet sted.

28

Sommeren varer ut september, godt hjulpet av at Hollywood i år har et overskudd av filmer å få ut. 7. september kommer 28 uker senere, en film som kun er interessant fordi den er en slags oppfølger til Danny Boyles 28 dager senere. Men samme dag kommer noe mye mer interessant, nemlig Petter Næss sin adaptasjon av Erlend Loes Tatt av Kvinnen. Dette bør og skal bli hysterisk morsomt, og burde trekke nordmenn i alle aldre til kinosalen. Det jeg har sett, igjen på Blått Lerret, tyder på at Næss har fanget essensen i Loes univers og gjort det til sitt eget. Castingen av Trond Fausa Aurvåg er kanskje ikke den mest inspirerte, men han er perfekt for rollen. Nesten like bra som Mariann Saastad Ottesen som Marianne. Hun får sitt store gjennombrudd her, jeg lover deg!

14. september kommer sommerens siste 3er; Jason Bournes Ultimatum, igjen regissert av Paul Greengrass. Denne skal selvsagt sees; de to foregående var både kreative og spennende og filmen har to uker alene før en ny storfilm kommer opp på lerretet. Da i norsk forstand: Første utgave av SF sin storsatsing om Varg Veum har premiere 28, og siden de enda ikke har startet markedskampanjen, er det vanskelig å si noe om hva dette kan bli. Jeg håper på en skikkelig mørk thriller, og en gnistrende hovedrolle. Men jeg vil gjerne se en trailer snart. Ihvertfall en teaser..

Rat

Samme dato har forøvrig Rottatouille premiere. Pixars nyeste ser mer og mer spennende ut, og jeg har tro på at dette kan bli sommerens positive overraskelse. Det samme håper jeg fortsatt om den siste filmen som har premiere denne dagen; The Invasion. Nicole Kidman og Daniel Craig spiller i denne mye omdiskuterte nyinnspillingen av The Invasion of the Body Snatchers. Sistnevnte har vært gjort flere ganger, men denne gangen sitter Oliver Hirschbiegel i registolen. Dessverre sier ryktene at han ikke har fått lage den filmen han egentlig ville, og at den endelige filmen i stor grad isteden er gjort på reshoots i regi av James McTeigue. Det lover ikke bra, dessverre.

Disse tre filmene avslutter årets sommermaraton på norske kinoer. Igjen får vi en sommer preget av mange unødvendige oppfølgere, men gudskjelov har Arthaus altså valgt å gi oss noe mer kreativt ved siden av. Det mye omdiskuterte savnet av norsk film på høysommeren gjør seg ekstra gjeldende med fem filmer med premiere over like mange uker i siste del av perioden. (Barnefilmen Radiopiratene har premiere 14. september) Jeg tviler ikke på at eksempelvis Tatt av kvinnen kunne blitt en suksess med lansering i juni eller juli. Ja, jeg tror faktisk en norsk komedie ville føltes befriende og deilig opp i alt det andre.

Oppdatering: Oro har akkurat fortalt oss at Julie Delpys sjarmerende og til tider hysterisk morsomme Two Days in Paris får norsk premiere 13. juli. Vi skrev om denne fra årets Berlinale, og anbefaler den på det sterkeste..

Smaken av sommerfilm..

Smaken av sommerfilm..

Spiderman 3 har allerede erobret norske kinoer som den første av en rekordstor mengde amerikanske blockbustere. Filmer med budsjett på over 150 millioner dollar står i kø i ukene fremover, og innimellom kommer godbiter på 1/100-del av budsjettet.

Hva gleder vi oss mest til? Hva gleder vi oss ikke til i det hele tatt?

Zodiac

Neste fredag har en av årets store filmer premiere, nemlig David Finchers Zodiac. Traileren lover en både ekkel og dramatisk produksjon, frontet av eminent skuespill og det som ser ut til ta HD-fotoet enda et steg videre. Filmen kan lett markedsføres med referanse til regissørens tidligere film Se7en, men Finhers filmer har sjelden stor suksess på kino og Zodiac blir nok ikke noe unntak. Uansett later dette til å bli gourmetfilm i Michelin-klassen!

Uka etter kommer en film som burde hatt den samme hypen. Milos Formans Goyas Gjenferd (25.05) mistet pusten nesten før den fikk premiere. Egentlig litt merkelig; historien er så absolutt interessant, og Forman har jo gang på gang vist at han er en av de store mesterne på nettopp biografiske filmer. Men pr-materialet har vært kjedelig, og filmen har heller ikke fått særlig gode anmeldelser. Lave forventninger her, må jeg innrømme.

POTA 3

Det samme kan forøvrig sies om den kanskje mest omtalte av årets sommerfilmer; Pirates of the Carribean – At World’s End. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ble kjempeskuffet over den forrige, og at jeg ikke ser konturene av noen videre forbedring i denne. Sjørøverfilmer skal være spennende, eksotiske og morsomme. 2ern ble både tam og langtrekkelig, og ikke en gang Johnny Depp greide å hindre Dead Man’s Chest fra å synke til bunns som en overprodusert og kynisk Hollywoodproduksjon. Denne gangen ser det enda mer påkostet ut, men dessverre ser fortsatt Orlando Bloom ut som en Caprino-dukke. Jeg skal se den av én enkelt årsak; Rich Heinrichs scenografi.

1. juni har første del i Tarantino/Rodriguez– samarbeidet Grindhouse premiere. Vi har skrevet mye om dette prosjektet her på bloggen, men nå har vi mistet litt interessen. Kanskje er det beviset på hvor lett vi lar oss farge av media, men første del; Death Proof hører ikke engang hjemme på Topp 5 must see. Det samme kan sies om Ocean’s 13 (8. juni) og Die Hard 4 (29. juni), filmer som på ingen måte lover spesielt bra underholdning selv om ryktet vil ha det til at førstnevnte er kraftig forbedret etter den tamme 12ern. Nei, juni ser ut som den kjipeste av årets sommermåneder.

Transformers

Juli derimot er langt mer interessant. Det starter allerede 4. juli med Michael Bays filmatisering av 80-tallsfenomenet Transformers. Av mange årsaker er dette kanskje sommerfilmen jeg gleder meg mest til i år. Kanskje litt merkelig, men denne virker som den virkelig mest genuint underholdende av dem alle. Spielberg produserer, og det hele bærer preg av å bli popcornfest av det ferske slaget! Håper bare lyden er like støyende og bråkete som da kameratene og jeg lekte med transformersene våre..

Rett etter kommer to filmer som du er nødt til å få med deg. 6. juli har Arthaus premiere på The Host, en Koreansk film i subsjangeren monsterhorror. Allikevel slår den ikke årets store splattersuksess; Black Sheep. Dette er er også en Arthaus-distribuert film, men som handler om genmodifiserte sauer. Sjekk ut traileren, og ikke fortell meg at dette ser morsomt ut! Med bra markedsføring, burde denne kunne bli en aldri så liten hit i sommervarmen. Her er min omtale fra Tromsø.

Host

Innimellom disse to kommer det som raskt kan bli sommerens suksess her i Norge. Harry Potter og Føniksordenen (13.07) omtales allerede som seriens beste, og trailerne lover ihvertfall en film som tar serien hakket lenger inn i mørket. Jeg er en av 23 i Oslo som ikke har lest denne boka, og føler derfor jeg kan tillatte meg å si noe om hvordan filmen oppfattes for oss utenforstående. For selv om det visuelle ser imponerende ut (og det er vel lite annet å forvente, – Kieslowskis fotograf har stått bak kamera), savner jeg fortsatt en mer fengende historie og en tydeligere konflikt. For oss som ikke er fan bøkene, holder det ikke med en parade av karakterer med morsomme navn og rare kostymer. Gi meg konflikt, nerve og plot!

Når man snakker om parade av karakterer: 27. juli ankommer Simpsonsfamilien kinoer Norge. Etter gud vet hvor mange år på tv, får vi altså den første spillefilmen. Og jeg gleder meg veldig! Sålangt har alt vært veldig riktig, både i markedsføring og historie. Selv om dette er en film med massivt budsjett og store inntektsforventninger, har jeg fortsatt troen på at dette skal være årets off-beat komedie. Jeg håper den anarkistiske satiren har overlevd overgangen til stort lerret, og at vi får det motsatte av de mange polerte og glatte animasjonsfilmene som produseres for tiden. Dette bør bli bra..

Chatterley

3. august kommer Arthaus med sommerens periodedrama. Lady Chatterley (som bildet i headingen kommer fra..) stakk av med flest priser under årets César i hjemlandet Frankrike, og er en film i den franske subsjangeren erotisk periodedrama. (jo, den finnes!). Basert på D. H. Lawrences klassiker, bør denne ha et publikum i kategorien småbrisen på Gimle kino en lørdagskveld. Og igjen er det altså Arthaus som gir oss kvalitetsfilm i sommersesongen.

Lady Chatterley vil sannsynlig tjene godt på å stå på programmet når Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer har premiere uka etter. De fantastiske fire har et eneste fortrinn, og det er nevnte Silver Surfer. En av tegneserieuniversets mest fascinerende skapninger er brakt til lerretet av effektselskapet Weta, noe som sannsynligvis betyr at han er verdt billettene alene. Dessverre har
allerede markedsføringen pumpet oss fulle av bilder og scener med vesenet allerede, og dermed fjernet litt av mystikken og forventningene som burde vært der. Men på dette tidspunktet har sannsynligvis 500.000 allerede sett Potter, og da er det kanskje rom for noe nytt.

August betyr endelig inntreden av norsk film i popcornmiksen. Lars Daniel Krutzkoff Jacobsens 5 løgner har premiere 17. august, forøvrig samme dag som sommerens fjerde 3er; Rush Hour 3. Jakobsens film bør trekke mye folk til salene, trass i at den later til å være forholdsvis snever i sin målgruppe. Spent på markedsføringen her.. Rush Hour 3 er tøysefilm av det slaget du ser på DVD om to år.

Shrek 3

31. august kommer det som bør være alt annet enn DVD-film; Nils Gaups Kautokeino-opprøret. Her er det bare å håpe at Sandrew tør kjøre denne i Oslos storstue Colosseum fremfor Shrek 3 som har premiere samme dag. På Rushprints forrige Blått Lerret, ble publikum vist to scener fra Gaups film. Åpningsscenen, samt en montasje fra forskjellige sekvenser. Sistnevnte hadde den nødvendige punchen, og ga meg troen på at dette kan bli den episke storfilmen vi alle håper på. Anslaget derimot, var både tamt og pregløst. Gaup uttalte på Blått Lerret at han i dag ser sin film Veiviseren som kitch. Vel, dette var kitch. Både kostymer og scenografi så ut som en tam NRK-produksjon fra 80-tallet, foruten det faktum at det alltid ser teit ut med statister som skåler i takt og leker fulle. Men jeg håper, håper at dette blir det mesterverket jeg ønsker. Og at jeg får se den på Colosseum. Så kan Shrek den tredje leke seg et annet sted.

28

Sommeren varer ut september, godt hjulpet av at Hollywood i år har et overskudd av filmer å få ut. 7. september kommer 28 uker senere, en film som kun er interessant fordi den er en slags oppfølger til Danny Boyles 28 dager senere. Men samme dag kommer noe mye mer interessant, nemlig Petter Næss sin adaptasjon av Erlend Loes Tatt av Kvinnen. Dette bør og skal bli hysterisk morsomt, og burde trekke nordmenn i alle aldre til kinosalen. Det jeg har sett, igjen på Blått Lerret, tyder på at Næss har fanget essensen i Loes univers og gjort det til sitt eget. Castingen av Trond Fausa Aurvåg er kanskje ikke den mest inspirerte, men han er perfekt for rollen. Nesten like bra som Mariann Saastad Ottesen som Marianne. Hun får sitt store gjennombrudd her, jeg lover deg!

14. september kommer sommerens siste 3er; Jason Bournes Ultimatum, igjen regissert av Paul Greengrass. Denne skal selvsagt sees; de to foregående var både kreative og spennende og filmen har to uker alene før en ny storfilm kommer opp på lerretet. Da i norsk forstand: Første utgave av SF sin storsatsing om Varg Veum har premiere 28, og siden de enda ikke har startet markedskampanjen, er det vanskelig å si noe om hva dette kan bli. Jeg håper på en skikkelig mørk thriller, og en gnistrende hovedrolle. Men jeg vil gjerne se en trailer snart. Ihvertfall en teaser..

Rat

Samme dato har forøvrig Rottatouille premiere. Pixars nyeste ser mer og mer spennende ut, og jeg har tro på at dette kan bli sommerens positive overraskelse. Det samme håper jeg fortsatt om den siste filmen som har premiere denne dagen; The Invasion. Nicole Kidman og Daniel Craig spiller i denne mye omdiskuterte nyinnspillingen av The Invasion of the Body Snatchers. Sistnevnte har vært gjort flere ganger, men denne gangen sitter Oliver Hirschbiegel i registolen. Dessverre sier ryktene at han ikke har fått lage den filmen han egentlig ville, og at den endelige filmen i stor grad isteden er gjort på reshoots i regi av James McTeigue. Det lover ikke bra, dessverre.

Disse tre filmene avslutter årets sommermaraton på norske kinoer. Igjen får vi en sommer preget av mange unødvendige oppfølgere, men gudskjelov har Arthaus altså valgt å gi oss noe mer kreativt ved siden av. Det mye omdiskuterte savnet av norsk film på høysommeren gjør seg ekstra gjeldende med fem filmer med premiere over like mange uker i siste del av perioden. (Barnefilmen Radiopiratene har premiere 14. september) Jeg tviler ikke på at eksempelvis Tatt av kvinnen kunne blitt en suksess med lansering i juni eller juli. Ja, jeg tror faktisk en norsk komedie ville føltes befriende og deilig opp i alt det andre.

Oppdatering: Oro har akkurat fortalt oss at Julie Delpys sjarmerende og til tider hysterisk morsomme Two Days in Paris får norsk premiere 13. juli. Vi skrev om denne fra årets Berlinale, og anbefaler den på det sterkeste..

MENY