Etter strålende kritikker tidligere i uken kunne Roy Andersson i går kveld dra hjem med den gjeveste prisen, Gulløven, i kofferten. Den vil han kunne dele med den norske coprodusenten, Håkon Øverås i Spillefilmkompagniet 4 ½.
”De spør om jeg ikke burde endre stilen min”, sa Andersson da han mottok prisen. ”Jeg er ikke så sikker”.
A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence er ”Roy Andersson’s glorious metaphysical burlesque”, skrev The Guardians kritiker i en ekstatisk anmeldelse etter første visningen tirsdag. Og han la til:
”The cinema doors are flung open and the delegates totter out into the daylight. They look faintly drunken and shell-shocked, barely beginning to process the things they’ve just seen. This, I’m guessing, is a fairly common response to a Roy Andersson picture. The director comes to town on a mission. He possesses a big box of magic; he wants to help people have fun”.
Filmen får norsk premiere i løpet av høsten.
Sølvbjørnen gikk til Andrei Konchalovskys The Postman’s White Nights mens Joshua Oppenheimers The Look of Silence ble tildelt Grand Jury Prize.
Adam Driver fikk prisen for beste mannlige skuespiller for Hungry Hearts mens Alba Rohrwacher fikk prisen for beste kvinnelige skuespiller i samme film.
Juryens spesialpris gikk til Sivas av Kaan Mujdeci og The Lion of the Future Award for beste debutfilm gikk til Chaitanya Tamhane (India) for Court.