Romfolk får oppreisning – først på film, så i rettssalen

Just the wind

Fire menn ble tirsdag funnet skyldig i en serie planlagte rasistiske drap på romfolk i Ungarn i 2008 og 2009. Det skjer etter et voksende press fra andre EU-land  og ikke minst som følge av at filmen Just the wind satte fokus på hendelsene.

Filmen har ennå ikke funnet veien til norske kinoer – det burde den. Just the wind berører romfolkets utsatte livsvilkår og var en av fjorårets sterkeste europeiske filmer. Den ble nominert til European Film Award og var Ungarns kandidat til Oscarprisen.

Det er ikke noe flatterende bilde av Ungarn regissør Benedek Fliegauf tegner. Han har hentet inspirasjon fra voldsbølgen som ble rettet mot enkelte familier av romfolk  i 2008/2009. Da ble husene deres brent ned, mange drept og uttallige alvorlig skadet. Fliegauf har valgt å dikte videre på disse hendelsene, når han lar oss følge en familie som lever i slike klaustrofobiske omgivelser ute på landsbygda

Fliegauf har heldigvis ikke valgt fiksjonsfilmen for enklere å tvinge på oss et overordnet budskap. Det er nyansene som preget personportrettene, de sentrale skuespillerne er selv romfolk og spiller varianter av seg selv. Filmen går ikke av veien for å skildre undertrykkende mekanismer innad i rommiljøet, mens vanlige ungarere også er i stand til å vise medmenneskelighet. Fliegauf teller ned til katastrofen i filmen på mesterlig vis, og lar ikke spenningsmomentene komme i veien for det menneskelige dramaet.

Just the Wind fikk både Grand Prix og Amnesty-prisen under Berlinalen, uten at det gjorde inntrykk på norske distributører.

Relevant link: Om fanter og sigøynere i norsk film

Romfolk får oppreisning – først på film, så i rettssalen

Just the wind

Fire menn ble tirsdag funnet skyldig i en serie planlagte rasistiske drap på romfolk i Ungarn i 2008 og 2009. Det skjer etter et voksende press fra andre EU-land  og ikke minst som følge av at filmen Just the wind satte fokus på hendelsene.

Filmen har ennå ikke funnet veien til norske kinoer – det burde den. Just the wind berører romfolkets utsatte livsvilkår og var en av fjorårets sterkeste europeiske filmer. Den ble nominert til European Film Award og var Ungarns kandidat til Oscarprisen.

Det er ikke noe flatterende bilde av Ungarn regissør Benedek Fliegauf tegner. Han har hentet inspirasjon fra voldsbølgen som ble rettet mot enkelte familier av romfolk  i 2008/2009. Da ble husene deres brent ned, mange drept og uttallige alvorlig skadet. Fliegauf har valgt å dikte videre på disse hendelsene, når han lar oss følge en familie som lever i slike klaustrofobiske omgivelser ute på landsbygda

Fliegauf har heldigvis ikke valgt fiksjonsfilmen for enklere å tvinge på oss et overordnet budskap. Det er nyansene som preget personportrettene, de sentrale skuespillerne er selv romfolk og spiller varianter av seg selv. Filmen går ikke av veien for å skildre undertrykkende mekanismer innad i rommiljøet, mens vanlige ungarere også er i stand til å vise medmenneskelighet. Fliegauf teller ned til katastrofen i filmen på mesterlig vis, og lar ikke spenningsmomentene komme i veien for det menneskelige dramaet.

Just the Wind fikk både Grand Prix og Amnesty-prisen under Berlinalen, uten at det gjorde inntrykk på norske distributører.

Relevant link: Om fanter og sigøynere i norsk film

MENY