Disney Pixars Wall E ser ut til å bli en av årets mest originale filmer, og ikke bare fordi den har zéro dialog halve filmen igjennom, eller på grunn av det geniale plottet. Nei, det handler vel så mye om filmens unike visualitet. Har du eksempelvis tenkt over bruken av fokus i trailerne? Kanskje spesielt i sekvensen der den lille roboten blir forfulgt av en gjeng handlevogner. Videre hvordan filmskaperne får til en merkverdig følelse av håndholdt foto i mer dramatiske scener, hvordan kjøringene er atskillig mer dynamiske enn de har vært i noen annen animasjonsfilm? Illusjonen av kamerafilter i enkelte sekvenser?
Filmen har premiere i USA om bare et par uker, og Disney-konsernet kjører selvsagt på med det de har av pr-muskler om dagen. Før helga slapp de dette lille innblikket bak kulissene, og jammen viser det seg at selveste Roger Deakins (No Country for Old Men, Jesse James…) har vært rådgiver på filmens fotoarbeid. Dette må uten tvil innebære et nytt skritt i retning en mer nyansert og ekspressiv animasjonssjanger, og ytteligere bevis på at Pixar fortsetter å videreutvikle seg. Etter at du har næranalysert alt materialet, finner du her et intervju med regissør Andrew Stanton der han blant annet snakker om lekkeriene..