En ny rapport konkluderer med at video-on-demand vil overgå DVD i 2012, men publikum vil fortsatt bruke mindre penger på VOD enn DVD , skriver LA Times.
Antallet filmer leid eller kjøpt fra tilbydere som Netflix og iTunes vil øke med 135% dette året, til 3,4 milliarder, ifølge IHS Screen Digest. Men analyseselskapet sier at folk kun vil bruke 1,72 milliarder dollar på digitale filmer, sammenlignet med 11,1 milliarder dollar på DVD og Blu-ray.
Totalt vil onlinetjenester stå for 57% av all filmkonsum i 2012, men kun 12% av forbruket på film. Årsaken til dette er antall lavkostnads-muligheter til å se film online, spesielt abonnementsordninger der du kan se så mye du vil for en fast pris, som eksempelvis Netflix, som leverte mer enn 2 milliarder timer med film i løpet av fjerde kvartal i 2011.
– Resultatet vil bli en nedgang i inntekter fra hjemmeunderholding, selv om forbruket når nye rekorder, sier en av analytikerne bak rapporten, Dan Cryan.
Analyseselskapet sier at Netflix og de mindre konkurrentene, som Amazon.com og Hulu, stod for 94% av det digitale filmforbruket i 2011. Digitale kjøp stod for kun 1,3%.
Studioene har reagert med å holde flere filmer borte fra tjenester som Netflix og andre lavpris-leverandører, mens de samtidig forsøker å gjøre det mer attraktivt å kjøpe film online. De fleste studioer godkjenner bare at filmer som er minst ti år gamle gjøres tilgjengelig for abonnementsløsninger med fastpris.
Kilde: LA Times