Mandag behandlet Stortinget innlemmingen av EØS-direktivet om audiovisuelle medietjenester i norsk lov for første gang. I direktivet åpnes det blant annet for produktplassering for tv-kanaler som sendes fra Norge, skriver Kampanje.
Neste stortingsbehandling er 14. desember. Dermed vil kommersielle tv-kanaler trolig kunne benytte seg av produktplassering fra 1. januar 2013, ifølge saksordfører Kåre Simensen (Ap) i Familie- og kulturkomiteen.
-Sånn som jeg leser saksdokumentene vil loven tre i kraft 1. januar sier Simensen.
Det eksisterer allerede et reglement for produktplassering i innkjøpte serier, men med dette blir det også tillatt i norske, kommersielle produksjoner. Men et unntak gjelder for ringreven NRK – de vil fortsatt ikke ha lov til å finanisere med produktplasseringer.
De nye reglene skaper god førjulsstemning hos TV 2, som har ergret seg over at TV 3 – som er underlagt britiske kringkastingsregler – har nytt godt av produktplassering i nesten to år.
-Vi ser frem til å få en ordentlig klarhet i dette, og til å se på det konkrete innholdet i lovtekstene, hva vi har å forholde oss til, sier sjef i TV 2 Konsept, Espen Barås Bye, til Kampanje.
I likhet med TV3 må tv-kanaler som sender fra Norge merke programmer med produktplassering på en tydelig måte ved begynnelse og slutt, og når programmet fortsetter etter en reklamepause.
Kilde: Kampanje