Prisvinnere på Eurodok

Stillbilde fra vinnerfilmen «Ne me quitte pas». Foto: Eurodok.
Stillbilde fra vinnerfilmen «Ne me quitte pas». Foto: Eurodok.

Vinner av juryens hovedpris på Eurodok 2014 ble den nederlansk-belgiske filmen Ne me quitte pas, regissert av duoen Sabine Lubbe Bakker og Niels van Koevorden. Juryen ga dessuten hederlig omtale til den svenske filmen Belleville Baby av Mia Engberg. Publikumsprisen gikk til den norske filmen No Word for Worry av Runar Jarle Wiik, som handler om havfolket Moken utenfor kysten av Myanmar.

Eurodok har i år satt publikumsrekord, og ble avsluttet søndag kveld etter fem festivaldager. 30 dokumentarer stod på programmet, og over 3100 mennesker besøkte festivalen.

– Årets utgave av Eurodok har gått over all forventning bra, med fulle saler og høy stemning. Dette viser at interessen for dokumentarfilm er sterkere enn noen gang, og at folk fortsatt setter pris på å se dokumentarfilm i en kinosal heller enn hjemme. Vi er svært fornøyde med årets festival og med en gjennomsnittlig økning i besøket på 35% per forestilling, sier festivalsjef Jan Langlo.

Vinnerfilmen Ne me quitte pas (Ikke forlat meg) handler om de to halvgamle alkoholikere som har greid å støte fra seg koner og barn, og som nå drukner sorgene sine i felles drikking og filosofering. Bob og Marcel har mistet troen på både livet og seg selv, og tilbringer dagene på kjøkkenet til Bob hvor de snakker åpent om kjærligheten, livet og døden. Vi får et sterkt innblikk i vennskapet, fortvilelse, håp og ikke minst galgenhumor.

Årets Eurodok-jury besto av Tommy Lørdahl (festivalsjef ved Oslo Internasjonale Filmfestival), Lars Ole Kristiansen (redaktør av nettfilmtidsskriftet Montages) og dokumentarist og regissør Kari Anne Moe (Til Ungdommen, 2012). Her er deres begrunnelse:

«Vinneren av Eurodok-prisen preges av et imponerende dokumentarhåndverk, med et fremragende kamera-arbeide som bidrar til å utviske avstanden mellom det filmiske rommet og oss som sitter foran lerretet. Dette er en sterk fortelling om sårbarhet og avhengighet, og separasjonsangst som nullstiller et menneske på et sted i livet der mulighetene ikke lenger byr seg frem.

Vinneren er en bister og brun skildring av hverdagens uutholdelige gjentakelser og en søken etter bekreftelse, som samtidig har et varmt smil på lur, og en sardonisk humor som griper situasjonenes tragikomiske potensial, på en kontrollert måte som til tider kan virke iscenesatt. Likevel tipper aldri filmen over i en stilisert reduksjon av sannheten, fordi menneskene foran kameraet puster og lever, beveger seg i uforutsigbare mønstre, tar oss med på en reise uten en forutbestemt retning – uten å fremstå som uforløst, takket være regiens stringens og rytme. Filmen rommer en rekke øyeblikk juryen vil bære med seg i lang tid fremover.»

No Word for Worry-under vann med spyd 2
Stillbilde fra «No Word for Worry» av Runar Jarle Wiik, den norske filmen som vant publikumsprisen.

De to øvrige filmene som ble tildelt ære under avslutningsseremonien, den svenske filmen Belleville Baby som fikk hederlig omtale, og den norske No Word for Worry som ble stemt fram av publikum, kan du lese mer om i Rushprints anbefalingsartikkel som ble publisert i forkant av festivalen.

Om Belleville Baby skriver juryen:

«Hederlig omtale tildeles en film med et sterkt personlig avtrykk. Filmen handler om erindring, om vekten av hvert øyeblikk og hvordan vi sorterer livet i hukommelsen. Om hvordan to mennesker som hører sammen og opplever sammen likevel kan bære på forskjellige minner.

Dette filmiske diktet har en assosierende stil, og finner sin stemme i sammensetningen av fragmenter – bilder, lyder, stemmer. Klippingen og lydarbeidet preges av en sterk musikalitet. Nærheten til fortelleren og vedkommendes tanker og følelser er intens, men filmen blir aldri privat, fordi historien om to personer som en gang betydde alt for hverandre, en stormende ung kjærlighet, løfter seg fra det konkrete og anekdotiske til en skildring av menneskelige tilstander som inviterer oss inn i mørket og lyset.»

Om Eurodok:

Den europeiske dokumentarfilmfestivalen Eurodok gikk av stabelen fra onsdag 19. mars til søndag 23. mars, og er Cinematekets egen dokumentarfilmfestival. Festivalen ønsker å fremme det beste innen ny, europeisk dokumentarfilm og måler temperaturen på Europa, filmatisk og politisk. Eurodok har siden 2003 hatt et eget konkurranseprogram med pris for beste dokumentar, og i fjor kunne publikum for første gang tillegg stemme frem sin favoritt til en publikumspris.

Prisvinnere på Eurodok

Stillbilde fra vinnerfilmen «Ne me quitte pas». Foto: Eurodok.
Stillbilde fra vinnerfilmen «Ne me quitte pas». Foto: Eurodok.

Vinner av juryens hovedpris på Eurodok 2014 ble den nederlansk-belgiske filmen Ne me quitte pas, regissert av duoen Sabine Lubbe Bakker og Niels van Koevorden. Juryen ga dessuten hederlig omtale til den svenske filmen Belleville Baby av Mia Engberg. Publikumsprisen gikk til den norske filmen No Word for Worry av Runar Jarle Wiik, som handler om havfolket Moken utenfor kysten av Myanmar.

Eurodok har i år satt publikumsrekord, og ble avsluttet søndag kveld etter fem festivaldager. 30 dokumentarer stod på programmet, og over 3100 mennesker besøkte festivalen.

– Årets utgave av Eurodok har gått over all forventning bra, med fulle saler og høy stemning. Dette viser at interessen for dokumentarfilm er sterkere enn noen gang, og at folk fortsatt setter pris på å se dokumentarfilm i en kinosal heller enn hjemme. Vi er svært fornøyde med årets festival og med en gjennomsnittlig økning i besøket på 35% per forestilling, sier festivalsjef Jan Langlo.

Vinnerfilmen Ne me quitte pas (Ikke forlat meg) handler om de to halvgamle alkoholikere som har greid å støte fra seg koner og barn, og som nå drukner sorgene sine i felles drikking og filosofering. Bob og Marcel har mistet troen på både livet og seg selv, og tilbringer dagene på kjøkkenet til Bob hvor de snakker åpent om kjærligheten, livet og døden. Vi får et sterkt innblikk i vennskapet, fortvilelse, håp og ikke minst galgenhumor.

Årets Eurodok-jury besto av Tommy Lørdahl (festivalsjef ved Oslo Internasjonale Filmfestival), Lars Ole Kristiansen (redaktør av nettfilmtidsskriftet Montages) og dokumentarist og regissør Kari Anne Moe (Til Ungdommen, 2012). Her er deres begrunnelse:

«Vinneren av Eurodok-prisen preges av et imponerende dokumentarhåndverk, med et fremragende kamera-arbeide som bidrar til å utviske avstanden mellom det filmiske rommet og oss som sitter foran lerretet. Dette er en sterk fortelling om sårbarhet og avhengighet, og separasjonsangst som nullstiller et menneske på et sted i livet der mulighetene ikke lenger byr seg frem.

Vinneren er en bister og brun skildring av hverdagens uutholdelige gjentakelser og en søken etter bekreftelse, som samtidig har et varmt smil på lur, og en sardonisk humor som griper situasjonenes tragikomiske potensial, på en kontrollert måte som til tider kan virke iscenesatt. Likevel tipper aldri filmen over i en stilisert reduksjon av sannheten, fordi menneskene foran kameraet puster og lever, beveger seg i uforutsigbare mønstre, tar oss med på en reise uten en forutbestemt retning – uten å fremstå som uforløst, takket være regiens stringens og rytme. Filmen rommer en rekke øyeblikk juryen vil bære med seg i lang tid fremover.»

No Word for Worry-under vann med spyd 2
Stillbilde fra «No Word for Worry» av Runar Jarle Wiik, den norske filmen som vant publikumsprisen.

De to øvrige filmene som ble tildelt ære under avslutningsseremonien, den svenske filmen Belleville Baby som fikk hederlig omtale, og den norske No Word for Worry som ble stemt fram av publikum, kan du lese mer om i Rushprints anbefalingsartikkel som ble publisert i forkant av festivalen.

Om Belleville Baby skriver juryen:

«Hederlig omtale tildeles en film med et sterkt personlig avtrykk. Filmen handler om erindring, om vekten av hvert øyeblikk og hvordan vi sorterer livet i hukommelsen. Om hvordan to mennesker som hører sammen og opplever sammen likevel kan bære på forskjellige minner.

Dette filmiske diktet har en assosierende stil, og finner sin stemme i sammensetningen av fragmenter – bilder, lyder, stemmer. Klippingen og lydarbeidet preges av en sterk musikalitet. Nærheten til fortelleren og vedkommendes tanker og følelser er intens, men filmen blir aldri privat, fordi historien om to personer som en gang betydde alt for hverandre, en stormende ung kjærlighet, løfter seg fra det konkrete og anekdotiske til en skildring av menneskelige tilstander som inviterer oss inn i mørket og lyset.»

Om Eurodok:

Den europeiske dokumentarfilmfestivalen Eurodok gikk av stabelen fra onsdag 19. mars til søndag 23. mars, og er Cinematekets egen dokumentarfilmfestival. Festivalen ønsker å fremme det beste innen ny, europeisk dokumentarfilm og måler temperaturen på Europa, filmatisk og politisk. Eurodok har siden 2003 hatt et eget konkurranseprogram med pris for beste dokumentar, og i fjor kunne publikum for første gang tillegg stemme frem sin favoritt til en publikumspris.

MENY