Palmesus og løvebrøl: Uke 42-43

Rosenberg mottar pris i Hamptons

Det arrangeres filmfestivaler over hele kloden. Spennet er enormt fra de store og berømte som Cannes og Berlin, til de mer obskure som Butt-Numb-A-Thon i Texas eller Festival Pocket Films i Paris Forum des Images. Rushprints blogg har tatt mål av seg å gi deg en liten smakebit fra dette virvaret annenhver uke. Noen festivaler og hendelser vil få større omtale, og da norske filmers ferd ute i verden i særdeleshet. Der det er interessant, vil vi også skrive litt om filmene som vant hovedprisene. Alle festivaler nevnt er linket til de respektive hjemmesider, om du skulle ønske å finne ut mer.

Nye festivaler dukker opp hele tiden, men få ofres større oppmerksomhet enn nylig avsluttede Festa Internazionale di Roma. Som mange sikkert har fått med seg, har altså Roma avholdt sin første skikkelige internasjonale filmfestival. Lanseringen skapte mye rabalder, spesielt fra den betraktelig eldre konkurrenten i Venezia som selvsagt mener Italia allerede har den storfestivalen de trenger. Arrangementet ble da også avholdt med en oppsiktsvekkende selvsikkerhet, og celebritetene og storfilmene har stått i kø for å besøke festivalen. Kommentarene underveis og i ettertid har gått på at festivalen har greid det mesterstykke å skape en velorganisert og profilsikker festival i sin første utgave. Ja, de har til og med fått i stand et filmmarked som allerede krever prioritet fra distributører og produsenter. Fremtiden får vise hvor viktig denne festivalen blir, men det lover godt. Første utdeling av beste film gikk i hvert fall til russiske Playing the Victim, av den unge regissøren Kiryl Serebrennikiv

Med norsk film i medvind, er festivaldekning også interessant sett med nasjonalistiske øyne. Sønner har allerede blitt vist på storfestivalen i San Sebastian, og reiser videre til Stockholm internasjonale filmfestival, og deretter til Mannheim-Heidelberg i Tyskland der den skal vises med blant annet Gymnaslærer Pedersen. Visningen i San Sebastian fikk god respons, og i festivalavisen ble filmen oppsummert med «despite the gravity of the theme, Sons carries a noticeable lightness without losing its capacity for accusation¿.

Den Brysommen Mannen vant beste film under Hamptons International Film Festival, samt at fotograf John Christian Rosenlund vant Kodak-prisen for beste foto. Filmen har til nå blitt vist på over 30 festivaler og har mange flere i vente. Uro ble også vist ved denne festivalen, og den skal også vises ved nevnte Stockholm Filmfestival Reprise fortsetter sin reise på de store festivalene, og etter Toronto og Karlovy Vary, skal den nå vises ved London International Filmfestival som også forøvrig feirer 50 år.

Oslos Film fra Sør ble også avsluttet forrige uke. Festivalen satte ny publikumsrekord med 22.000 solgte billetter. Sølvspeilet gikk til den indiske filmen Water av Deepa Mehta, mens både publikumsprisen og juryens spesialpris ble tildelt argentinsk/spanske Elsa and Fred av Marcos Carnevale. Arrangørene skrøt veldig av den positive responsen fra publikum og sine samarbeidspartnere etter endt arrangement, og det er absolutt vel fortjent. Men neste år bør festivalen jobbe enda hardere med å skape en skikkelig festivalstemning, og gi Osloborgerne følelsen av å virkelig være på festival. For undertegnende er i hver fall fortsatt følelsen av å bare være på vanlig kino der. Bortsett fra et veldig bra program, bør det fokuseres enda mer på gode innledninger, møtesteder for festivalgjengerne og en markedsføring som skiller festivalen fra alt det andre som til enhver tid foregår i Oslo. Et tips på tampen av en festival som uansett er et positivt og viktig tilskudd til byen.

Palmesus og løvebrøl: Uke 42-43

Rosenberg mottar pris i Hamptons

Det arrangeres filmfestivaler over hele kloden. Spennet er enormt fra de store og berømte som Cannes og Berlin, til de mer obskure som Butt-Numb-A-Thon i Texas eller Festival Pocket Films i Paris Forum des Images. Rushprints blogg har tatt mål av seg å gi deg en liten smakebit fra dette virvaret annenhver uke. Noen festivaler og hendelser vil få større omtale, og da norske filmers ferd ute i verden i særdeleshet. Der det er interessant, vil vi også skrive litt om filmene som vant hovedprisene. Alle festivaler nevnt er linket til de respektive hjemmesider, om du skulle ønske å finne ut mer.

Nye festivaler dukker opp hele tiden, men få ofres større oppmerksomhet enn nylig avsluttede Festa Internazionale di Roma. Som mange sikkert har fått med seg, har altså Roma avholdt sin første skikkelige internasjonale filmfestival. Lanseringen skapte mye rabalder, spesielt fra den betraktelig eldre konkurrenten i Venezia som selvsagt mener Italia allerede har den storfestivalen de trenger. Arrangementet ble da også avholdt med en oppsiktsvekkende selvsikkerhet, og celebritetene og storfilmene har stått i kø for å besøke festivalen. Kommentarene underveis og i ettertid har gått på at festivalen har greid det mesterstykke å skape en velorganisert og profilsikker festival i sin første utgave. Ja, de har til og med fått i stand et filmmarked som allerede krever prioritet fra distributører og produsenter. Fremtiden får vise hvor viktig denne festivalen blir, men det lover godt. Første utdeling av beste film gikk i hvert fall til russiske Playing the Victim, av den unge regissøren Kiryl Serebrennikiv

Med norsk film i medvind, er festivaldekning også interessant sett med nasjonalistiske øyne. Sønner har allerede blitt vist på storfestivalen i San Sebastian, og reiser videre til Stockholm internasjonale filmfestival, og deretter til Mannheim-Heidelberg i Tyskland der den skal vises med blant annet Gymnaslærer Pedersen. Visningen i San Sebastian fikk god respons, og i festivalavisen ble filmen oppsummert med «despite the gravity of the theme, Sons carries a noticeable lightness without losing its capacity for accusation¿.

Den Brysommen Mannen vant beste film under Hamptons International Film Festival, samt at fotograf John Christian Rosenlund vant Kodak-prisen for beste foto. Filmen har til nå blitt vist på over 30 festivaler og har mange flere i vente. Uro ble også vist ved denne festivalen, og den skal også vises ved nevnte Stockholm Filmfestival Reprise fortsetter sin reise på de store festivalene, og etter Toronto og Karlovy Vary, skal den nå vises ved London International Filmfestival som også forøvrig feirer 50 år.

Oslos Film fra Sør ble også avsluttet forrige uke. Festivalen satte ny publikumsrekord med 22.000 solgte billetter. Sølvspeilet gikk til den indiske filmen Water av Deepa Mehta, mens både publikumsprisen og juryens spesialpris ble tildelt argentinsk/spanske Elsa and Fred av Marcos Carnevale. Arrangørene skrøt veldig av den positive responsen fra publikum og sine samarbeidspartnere etter endt arrangement, og det er absolutt vel fortjent. Men neste år bør festivalen jobbe enda hardere med å skape en skikkelig festivalstemning, og gi Osloborgerne følelsen av å virkelig være på festival. For undertegnende er i hver fall fortsatt følelsen av å bare være på vanlig kino der. Bortsett fra et veldig bra program, bør det fokuseres enda mer på gode innledninger, møtesteder for festivalgjengerne og en markedsføring som skiller festivalen fra alt det andre som til enhver tid foregår i Oslo. Et tips på tampen av en festival som uansett er et positivt og viktig tilskudd til byen.

MENY