Har Steven Spielberg priset seg ut av Hollywood?
Flere kommentatorer stiller spørsmålet etter at Spielberg og DreamWorks måtte til India for å få en tilfredsstillende innsprøyting av frisk kapital i selskapet. Det er blitt skrevet mye om det onde blodet som har sirkulert mellom DreamWorks og Paramount (eid av Viacom) de siste par årene. Samarbeidet har strandet, uklart av hvilke årsaker, selv om David Geffen i DreamWorks mer enn antydet i et merkelig intervju i Vanity Fair tidligere i år at Viacom ikke satte nok pris på Spielberg. Resultatet er blitt et brudd som er mer omfattende enn bruddet mellom Tom Cruise og Paramount, og som har forårsaket en offentlig skittkasting av episke dimensjoner.
I en ny artikkel i New York Times forsøker Brook Barnes å finne ut hvorfor Hollywood ikke lenger ser seg i stand til å finansiere Spielberg og Geffens drømmer.
Han antyder at Spielbergs opphøyde status, som "verdens mest kjente filmregissør" og en amerikansk nasjonalskatt, har gjort ham altfor dyr. Han går heller ikke av veien for å gjengi anonyme kilder i Hollywood som også mener at Spielberg er blitt for gammel, at han ikke lenger har den magiske berøringen med hva kinopublikummet ønsker å se:
And there’s another whisper coming from Hollywood’s highest echelons. It’s a sensitive topic – and one that Mr. Spielberg’s associates find hugely insulting – but one that bears consideration: How long before the A-list director, at 61, is a little, well, Jurassic?
Kilder nær Spielberg mener han befinner seg i en fase, etter hele 50 svært innbringende filmer, der han bør ha krav på 100 prosent kontroll over filmene han lager, uten å måtte logre overfor noen. De mener disse ryktene stammer fra personer i Paramount som føler seg forsmådd som følge av bruddet med Spielberg, og det faktum at regissøren har en rekke prosjekter underveis de gjerne skulle profilert seg på: Blant annet potensielle blockbustere som Transformers: Revenge of the Fallen som han skal produsere.