Tidlig i årets Oscar-show besvarte Anne Hathaway et kompliment fra James Franco med «Thank you James. You look very appealing to a younger demographic, as well”. Selvironiske vitser om at de to var hyret inn for å dra ungdommen inn foran TVen, ble en av showets røde tråder. Men Oscar-showet lyktes ikke i sin strategi.
The New York Times melder at showet fikk 12 prosent færre seere i den viktige gruppen 18-49 år enn i 2010. Det samlede antallet seere gikk ned fra 41,7 millioner til 37,6 millioner.
Tom Sherak, president for Academy of Motion Picture Arts and Sciences, vil ikke gå med på at strategien mislyktes.
– I think it’s a beginning — everything needs to start somewhere. Something didn’t work? Let’s try to fix it, sier han til The New York Times.
Årets show forsøkte også å hente inn ungdommen via økt satsning på Facebook og Twitter og et stort utvalg backstage video-innhold som ble streamet fra Oscar.com. Kritikerne mener alt fokuset på backstage-innhold har tatt noe av mystikken ut av showet.
– Maybe some of that criticism is right, but all I know is that you can’t get everything right all the time. You get criticized for trying something; you get criticized for not trying something, sier Sherak.