Daisy & Benjamin, Scott & Harvey, April & Frank, Stephanie & The Ram, Jokeren & Batman, Kym & Rachel, Latika & Jamal, Frost & Nixon, Hanna & Michael, Cassidy & Randy, Eve & Wall E, Walter & Mouna og i en perfekt verden – Oskar & Eli… Neste års Oscar-favoritter preges av historier spunnet rundt mellommenneskelige forhold. Som Awards Daily så korrekt understreker – forget conflict, it’s the relationships we care about. I år er det mer tydelig enn noensinne, og som en kickstart på Rushbloggs omtale av prisutdelingene som kommer i tiden fremover, tenkte jeg å liste opp favorittene per i dag.
1. The Curious Case of Benjamin Button
– Kombinasjonen teknisk nyskapende og gammeldags Hollywoodromanse med original vri har mottatt tildels strålende anmeldelser, trass i at enkelte sier den mangler varme og innlevelse. Regissør David Fincher er en outsider i Hollywood, men få er i tvil om at dette er filmen som stikker av med flest nominasjoner 22. januar. Blir filmen en kinosuksess, er nok også beste film-troféet sikret. Spørsmålet er snarere om Fincher vil bli belønnet.
2. Milk
– Kritikerrost og hyllet for sågar teknisk briljans i foto og klipp til regi, manus og skuespillere, er dette den desidert største utfordreren per dags dato. Sean Penn er nok sikret en nominasjon, sannsynligvis også manus og regi. Spørsmålet er hvor mange av birollene som blir med, og om akademiet vet å verdsette produksjonens rekonstruksjon av 70-tallets San Francisco. Tematikken er dagsaktuell i Statene (og hos oss), noe som vil polarisere Akademiets medlemmer og skremme bort de mer konservative. En klassisk skuespillerfilm i regi av Gus van Sant, som meget sannsynlig kan snappe beste regissør foran Fincher.
3. Slumdog Millionaire
Akkurat nå den filmen som flest har sett blant filmene på denne lista, og den som majoriteten er enige om vil være blant de fem endelige nominerte. Men positive anmeldelser til tross, produksjonen har ikke budsjett eller markedsstøtte nok til å konkurrere med oppmerksomheten til de to overnevnte. Danny Boyle slumdog er derfor en underdog, men slike bikkjer har som kjent stukket av med gjeve troféer tidligere.
4. The Dark Knight
En av årets mest kritikerroste filmer er også den mest suksessfulle. Warner Bros kjører massive Oscar-kampanjer på filmen, og de alene sørger for at del fleste tekniske kategorier er sikret. Heath Ledgers prestasjon omtales også som en opplest og vedtatt vinner for beste mannlige birolle, mens flere og flere melder seg på i kampanjen for å få regissør Christopher Nolan nominert. Igjen er dette noe som vil avgjøres av akademiets mer konservative medlemmer, og per i dag er en beste film-nominasjon en fascinerende utopi. Grunnen til at den allikevel er på min topp 5, er filmens tilstedeværelse på de fleste lister over årets beste. En reginominasjon til Nolan hadde uten tvil vært et forfriskende valg for flere enn filmens mange fans.
5. Revolutionary Road
Sam Mendes er igjen i Oscar-søkelyset, men denne gangen opplever han større motstand enn med American Beauty. Filmen har regelrett delt kritikerne i to leire, og slik ser det ut til å bli også for Oscar. Samtlige stabsmedlemmer både foran og bak kamera er veteraner i denne sammenheng, noe som alene gjør sjansene til nominasjoner større. I konkurranse med de ovennevnte storfilmene er det allikevel lett å tenke seg at denne vil plasseres på sidelinja, og til syvende og sist bli en mellomsjikt-kandidat slik vi så med In the Bedroom og Little Children med fortrinnsvis fokus på skuespillere og manus-nominasjoner.
Outsiderne:
The Reader – filmen later ikke til å få den markedsføringsstøtten den trenger for å nå opp, og ingen vet enda om Kate Winslet skal lanseres som kandidat til beste birolle eller hovedrolle. Krangling produsentene i mellom er heller ikke spesielt positivt for filmens ansikt utad. Men de første anmeldelsene har vært veldig positive, så hvem vet. Tematikken er ihvertfall klassisk Oscar-materiale.
Doubt – skuespill og manus skal være i særklasse, men filmen som helhet omtales som for smal til å fenge samtlige i akademiet. Tidlige anmeldelser påpeker også at filmen ikke tatt overgangen fra teaterscenen til lerretet med særlig finesse. Meryl Streep blir uansett sannsynligvis historisk med sin 15. nominasjon.
Wall E – Hverken Disney eller Pixar har vist vilje til å pushe denne som kandidat til beste film, men sjelden har vel vinneren av beste animasjonsfilm vært sikrere. Nominasjoner for beste lydklipp og miks er også innen rekkevidde, samt for beste musikk til Thomas Newman.
Frost/Nixon – Enkelte anmeldere har kalt filmen kjedelig og umotivert, mens andre mener den er blant årets beste. Uansett en produksjon som på bakgrunn av tematikk alene blir nevnt blant mulige kandidater. Og Frank Langella som Nixon er en av de store favorittene til beste mannlige hovedrolle.
Australia – enda en film som har delt kritikerne i to, men sum
men peker i negativ retning, og regissør Baz Luhrman må nok se sitt store epos avspist med et par nominasjoner for de visuelle disiplinene. Mange har allikevel påpekt at hans Moulin Rouge! fikk den samme schizofrene mottakelsen, og ble allikevel nominert til beste film i 2001. Mer sannsynlig er det at Mandy Walker blir historisk som første kvinnelige Oscar-nominerte fotograf.
Innenfor radaren med mulige enkeltnominasjoner: The Wrestler, Rachel getting married, Che, The Visitor, I’ve loved you for so long, Gran Torino, The Changeling, Happy-Go-Lucky, Vicky Christina Barcelona…