Oscar ’09: Frykt i filmkolonien

Dark K.jpg

Det hersker uro og frykt i Hollywoods filmkoloni foran kveldens Oscarshow, melder New York Times.

Som om ikke finanskrisen skulle gi akademiets ca 5800 medlemmer nok å bekymre seg over, så har det bredt deg en frykt for at årets Oscarshow skal bli tidenes dystreste – og minst sette. Noen av Hollywoods "movers and shakers" vil ikke gå åpent ut med kritikk av akademiets ledelse, men kanaliserer indirekte følgende beskjed via NYT: Prosessen med å velge ut de nominerte og de endelige vinnerne må skje raskere, selve filmene må bli mindre dystre og mer populære, mener de. Hvis ikke så skjer, vil de vurdere å trekke seg fra hele arrangementet.
Hvem disse aktørene er, vites ikke, men vi får ta NYT’s ord på at de er mektige. En viktig årsak til at de er gretne, handler selvsagt også om at de filmene studioene selv har medvirket på, ikke får de gjeve prisene. Det har skjedd en liten revolusjon innad i akademiet de siste årene, godt hjulpet av endringer i reglementet, der de uavhengige og gjerne mørkere filmene har stukket av de med gjeveste prisene. At den svært, svært mørke filmen No Country for old men dominerte fjorårets prisutdeling ble for mange studiosjefer dråpen som fikk begeret til å renne over. Hvordan kunne en smal arthousefilm (det er hva Coenbrødrenes filmer regnes som i USA) bli hovedattraksjonen i Oscarakademiets helkommersielle utstillingsvindu?

Akk, ja. Kanskje burde akademiets "grand – and grumpy – old men" forsøke å få ferten av tidsånden i Hollywood. Noe er for alvor endret. Når de største nominerte studiofilmene, som Dark Knight og WALL-E, nærmest er blitt avantgardiske filmverker, og den største familiefilmen (den samme WALL-E) er en dystopisk framtidsvisjon, da har virkelig forandringens vinder blåst gjennom filmkolonien. Og ære være akademiet for at det har fanget opp det!  

Oscar ’09: Frykt i filmkolonien

Dark K.jpg

Det hersker uro og frykt i Hollywoods filmkoloni foran kveldens Oscarshow, melder New York Times.

Som om ikke finanskrisen skulle gi akademiets ca 5800 medlemmer nok å bekymre seg over, så har det bredt deg en frykt for at årets Oscarshow skal bli tidenes dystreste – og minst sette. Noen av Hollywoods "movers and shakers" vil ikke gå åpent ut med kritikk av akademiets ledelse, men kanaliserer indirekte følgende beskjed via NYT: Prosessen med å velge ut de nominerte og de endelige vinnerne må skje raskere, selve filmene må bli mindre dystre og mer populære, mener de. Hvis ikke så skjer, vil de vurdere å trekke seg fra hele arrangementet.
Hvem disse aktørene er, vites ikke, men vi får ta NYT’s ord på at de er mektige. En viktig årsak til at de er gretne, handler selvsagt også om at de filmene studioene selv har medvirket på, ikke får de gjeve prisene. Det har skjedd en liten revolusjon innad i akademiet de siste årene, godt hjulpet av endringer i reglementet, der de uavhengige og gjerne mørkere filmene har stukket av de med gjeveste prisene. At den svært, svært mørke filmen No Country for old men dominerte fjorårets prisutdeling ble for mange studiosjefer dråpen som fikk begeret til å renne over. Hvordan kunne en smal arthousefilm (det er hva Coenbrødrenes filmer regnes som i USA) bli hovedattraksjonen i Oscarakademiets helkommersielle utstillingsvindu?

Akk, ja. Kanskje burde akademiets "grand – and grumpy – old men" forsøke å få ferten av tidsånden i Hollywood. Noe er for alvor endret. Når de største nominerte studiofilmene, som Dark Knight og WALL-E, nærmest er blitt avantgardiske filmverker, og den største familiefilmen (den samme WALL-E) er en dystopisk framtidsvisjon, da har virkelig forandringens vinder blåst gjennom filmkolonien. Og ære være akademiet for at det har fanget opp det!  

MENY