RED-kameraet er nå for fullt aktivisert i den internasjonale, og vår hjemlige, filmbransje. Som Eirik rapporterte fyldig om forrige måned, er RED One allerede tatt i bruk i Norge, av Titanfilm og Punch. Så det er bare naturlig at vi fortsetter å følge opp med stoff om RED; kamerarevolusjonen som det siste året har vært omgitt av forventninger og hype i en skala uten sidestykke for digitale høydefinisjonskameraer. Her er siste nytt:
I den ferskeste utgaven av Filmmaker magazine, forteller filmarbeideren Roberto Quezada-Dardon i en solid artikkel om erfaringene med RED fra to indie-spillefilmproduksjoner i USA: "The first two independent features to use the Red camera on the East coast were Asylum Seekers and Rosencrantz and Guildenstern are Undead. Both productions initially decided to look into Red technology because of dissatisfaction with the shooting options their budgets allowed." Gjennom detaljerte samtaler med regissørene og fotografene på disse to prosjektene, blir Quezada-Dardons tekst en av de fyldigste hands-on sakene om RED. En annen fin sak med erfaringer fra bruken av RED fra spillefilmproduksjon stod å lese i Studio Daily tilbake i februar. Der spør de ut regissør, fotograf og klipper på indiefilmen 3 Days Gone. Absolutt verdt å lese.
Siden da har forøvrig RED, under NAB-messen, lansert flere nye kameramodeller:
For til Zoom In Online forteller RED-sjef Ted Schilowitz i en video om to nye kameramodeller fra RED; Scarlet (et 3K-kamera til under 3000 dollar (!)) og Epic (et 5K-kamera). I tillegg forteller han om RED Ray, en avspillingsenhet for RED-formatene. (Flere detaljer om produktene hos Softpedia.) Sjekk videoen selv:
Klipperen Scott Simmons har også de siste månedene delt av sine erfaringer fra sitt første prosjekt med materiale fra et RED-kamera. Hans forskjellige artikler finnes her, her og her.
Og hvis noen er forvirret over alt dette, eller nykomlinger i forhold til RED – hos DV.com finnes en artikkel som forsøker å summere opp historien og utviklingen av det banebrytende kamereasystemet.