Ny rapport: Europeisk film er truet

En kongelig affære 03 770x433
«En kongelig affære» – en av få europeiske filmer som fikk et godt liv i andre europeiske land.

Siste året har en flernasjonal arbeidsgruppe satt sammen en profil av det europeiske filmpublikummet. Rapporten “European film audience” er nå offentligjort, på oppdrag fra Creative Europe som omfatter det tidligere Media-programmet til EU. Rapporten er en nyskapning i europeisk sammenheng, skriver en av dens hovedforfattere, David Graham, i Screen International; ingen har tidligere sammenfattet informasjon om det europeiske publikummet på en så omfattende måte.

Den primære oppgaven var å samle informasjon og analysere det unge filmpublikummets brukermønstre i 10 ulike land. Den sekundære oppgaven var å bidra med informasjon som kunne hjelpe flere europeiske filmer med å finne veien over landegrensene. Graham mener resultatet vil være til praktisk hjelp også for markedsførere og distributører.

Et av de sentrale funnene var dimensjonene over den ulovlige nedlastingen – og det faktum at det ikke finnes gode alternativer for lovlig nedlasting i Europa. Prisen er ikke noe hinder for de europeiske brukerne, men mangelen på enkle og tilgjengelige løsninger gjør at de likevel velger ulovlig nedlasting.

Et stort antall europeiske filmer vises på kino i sine hjemland, men kommer seg ikke videre over landegrensene. Det er få titler tilgjengelig på DVD. På VOD ser vi et økende antall tilbydere, men det er få europeiske filmer blant filmene de kan tilby. Det finnes rett og slett ikke noe velutviklet felles marked i Europa for europeiske filmer, og det truer fundamentet for utviklingen av en bærekraftig industri, mener Graham.

Rapporten er på 800 sider og kan lese her:  A PROFILE OF CURRENT AND FUTURE AUDIOVISUAL AUDIENCES

Ny rapport: Europeisk film er truet

En kongelig affære 03 770x433
«En kongelig affære» – en av få europeiske filmer som fikk et godt liv i andre europeiske land.

Siste året har en flernasjonal arbeidsgruppe satt sammen en profil av det europeiske filmpublikummet. Rapporten “European film audience” er nå offentligjort, på oppdrag fra Creative Europe som omfatter det tidligere Media-programmet til EU. Rapporten er en nyskapning i europeisk sammenheng, skriver en av dens hovedforfattere, David Graham, i Screen International; ingen har tidligere sammenfattet informasjon om det europeiske publikummet på en så omfattende måte.

Den primære oppgaven var å samle informasjon og analysere det unge filmpublikummets brukermønstre i 10 ulike land. Den sekundære oppgaven var å bidra med informasjon som kunne hjelpe flere europeiske filmer med å finne veien over landegrensene. Graham mener resultatet vil være til praktisk hjelp også for markedsførere og distributører.

Et av de sentrale funnene var dimensjonene over den ulovlige nedlastingen – og det faktum at det ikke finnes gode alternativer for lovlig nedlasting i Europa. Prisen er ikke noe hinder for de europeiske brukerne, men mangelen på enkle og tilgjengelige løsninger gjør at de likevel velger ulovlig nedlasting.

Et stort antall europeiske filmer vises på kino i sine hjemland, men kommer seg ikke videre over landegrensene. Det er få titler tilgjengelig på DVD. På VOD ser vi et økende antall tilbydere, men det er få europeiske filmer blant filmene de kan tilby. Det finnes rett og slett ikke noe velutviklet felles marked i Europa for europeiske filmer, og det truer fundamentet for utviklingen av en bærekraftig industri, mener Graham.

Rapporten er på 800 sider og kan lese her:  A PROFILE OF CURRENT AND FUTURE AUDIOVISUAL AUDIENCES

MENY