Dette er en rimelig lang sak, som jeg håper alle ønsker å lese i sin helhet. Den handler om kortfilm og fremtiden.
Først litt bakgrunnsstoff: Linker til to særdeles interessante artikler fra amerikansk presse i uken som gikk, om kortfilmformatets lovende fremtid. Den første artikkelen, fra San Fransisco Chronicle, heter "Web delivers new audience to short films" og den andre er fra The New York Times, med tittelen "Facing Competition, iTunes Revs Up Its Film Section". Den første handler i essens om at kortfilmformatet har fått et nyfødt kommersielt potensiale de siste årene, som formannen i Oscar-akademiets kortfilmavdeling sier: "We sense a growing excitement for short films. […] Audiences are discovering that they’re more refreshing and satisfying than features in many ways. Iff you don’t like one (short), just wait 10 minutes and there will be another one coming along.".
Den andre artikkelen handler om iTunes-butikkens økende satsning på digitalsalg av film (lang og kort). NYTimes siterer filmskaperen Tiffany Shlain: "It’s one of these beautiful moments in time. People aren’t trained yet to download a feature and watch it on their television. Most people are going to watch on their iPod or a computer. The technology really isn’t there yet to move it over to TV. And people are much more apt to download shorts, because of YouTube and iTunes.". I tillegg til disse kan man lese en dobbelt-sak som jeg skrev om det samme temaet for Rushprint.no i august; "Fra internett-videoens frontlinjer" og "Webvideo til begjær". Og så:
Utviklingen er ganske enkel: Publikum har lyst til å se gode kortfilmer i høy oppløsning og de er villige til å betale for det, og distribusjonskanalene finnes. Norske kortfilmer er anerkjente, som årets kortfilm-DVD fra NFI viste, inneholdende både Gullpalme- og Oscar-vinner fra fjoråret. Nå er det på tide at norske filmskapere og ansvarlige i det omkringliggende byråkratiet innser at det faktisk går an å tenke kommersielt for norsk kortfilm. Saken dreier seg altså om at kortfilm endelig begynner å få et anerkjent kommersielt potensiale. Her til lands ser vi dessverre ikke ut til å ha plukket opp dette i det hele tatt. Men når ting begynner å skje for alvor i USA, pleier noen (med tiden) å plukke det opp også i Norge. Her er noen umiddelbare forslag (flere mottas med takk i kommentarfeltet – husk å registrere deg for å kommentere!):
Det viktigste, synes jeg, er at man begynner å tenke mer oppfinnsomt på vegne av kortfilmen. Den er en vital og dynamisk uttrykksform, som nå opplever sin største spredning og popularitet siden sin fødsel. Og den utviklingen må vi være med på!