NRK vant tv-krigen med Tungtvannet

Kampen om tungtvannet - versjon 2

NRK hadde halvparten av all tv-seing i januar, melder DN. Den ekstreme seeroppslutninge skyldes den fenomenale suksessen med tv-serien Kampen om tungtvannet, Tour de Ski og realityserien Anno.

NRK-kanalene stakk av med 49,6 prosent av all tv-seing i Norge – blant seere som er over 12 år. Legger man på barne-tv hadde NRK godt over halvparten av nordmenns tv-seing i januar.

For aldersgruppen 12+ sto alle TV 2s kanaler på stedet hvil, sammenlignet med januar 2014. Unntaket var Nyhetskanalen, som økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng til 2,7 prosent.

Hovedkanalen TV 2 vansmektet i skyggen av NRKs imponerende januarprogram og fikk bare 14,9 prosent av nordmenns oppmerksomhet.

SBS Discovery, morselskapet til blant annet TVNorge, Max og Fem, sier i en pressemelding at selskapet i år har valgt å holde kruttet tørt til vårsesongen begynner for fullt i mars. Derfor har SBS Discovbery lansert færre norske produksjoner i januar enn ifjor.

”Vi har ikke fulgt TV 2s strategi om å kline til fra starten på det nye året. Derfor går vi marginalt tilbake i forhold til januar i fjor. Men det var da også en helt spesiell måned på grunn av OL-oppkjøring på TV 2, så dette er vi svært fornøyd med”, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og SBS Discovery.

Les hele saken

NRK vant tv-krigen med Tungtvannet

Kampen om tungtvannet - versjon 2

NRK hadde halvparten av all tv-seing i januar, melder DN. Den ekstreme seeroppslutninge skyldes den fenomenale suksessen med tv-serien Kampen om tungtvannet, Tour de Ski og realityserien Anno.

NRK-kanalene stakk av med 49,6 prosent av all tv-seing i Norge – blant seere som er over 12 år. Legger man på barne-tv hadde NRK godt over halvparten av nordmenns tv-seing i januar.

For aldersgruppen 12+ sto alle TV 2s kanaler på stedet hvil, sammenlignet med januar 2014. Unntaket var Nyhetskanalen, som økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng til 2,7 prosent.

Hovedkanalen TV 2 vansmektet i skyggen av NRKs imponerende januarprogram og fikk bare 14,9 prosent av nordmenns oppmerksomhet.

SBS Discovery, morselskapet til blant annet TVNorge, Max og Fem, sier i en pressemelding at selskapet i år har valgt å holde kruttet tørt til vårsesongen begynner for fullt i mars. Derfor har SBS Discovbery lansert færre norske produksjoner i januar enn ifjor.

”Vi har ikke fulgt TV 2s strategi om å kline til fra starten på det nye året. Derfor går vi marginalt tilbake i forhold til januar i fjor. Men det var da også en helt spesiell måned på grunn av OL-oppkjøring på TV 2, så dette er vi svært fornøyd med”, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og SBS Discovery.

Les hele saken

MENY