Oslo Internasjonale filmfestival gir seg ikke, tross motgang og en total mangel på markedsføring. Som alltid er programmet interessant, kyndig kuratert av Tommy Lørdahl, selv om det krymper for hvert år som går.
Men smått kan være godt og eklektisk, og i programmet finner vi en rekke spennende filmer, deriblant Xavier Dolans Tom at the Farm og kinoaktuelle Fremmed ved sjøen. Amerikansk indiefilm har vært en spesialdisiplin som OIFF har dyrket i mange år. I år fremhever festivalsjefen selv det New Yorker kalte ”Three excellent Sundance films” og som alle er med i programmet: Shane Carruths Upstream Color, Andrew Bujalskis Computer Chess og Matt Porterfields I used to be darker.
Norske premierer blir det også – av kortfilm. Knut Åsdam er aktuell med Egress der han utforsker en form for ”eksperimentell fiksjon bygget opp fra dokumentarisk materiale”. Åsdam har bakgrunn fra kunstlivet, det samme har Tove Undheim som skal vise sin tre minutter lange Det er ikke så lett og Claus Breda-Gulbrandsen med The Forester.
OIFF tar her et interessant grep, ved å utelukkende vise norske kortfilmer som ligger tett opp mot gallerifilmen. Også Lene Bergs Kopfkino, som lenge inngikk i hennes soloutstilling på Henie Onstad Kunstsenter, er med. Den vises sammen med Bergs Dirty Young Loose.