Norsk “Revolt” i Sverige

Sønner av norge 475x

Sønner av Norge får svensk kinopremiere. Svensk tittel blir Revolt. Spørsmålet blir om Jens Liens adaptasjon av Nikolaj Frobenius roman vil kunne bryte den norske filmens forbannelse på svenske kinoer som produsent John M Jacobsen nylig var inne på i et intervju  i Rushprint.

Gjennom hele etterkrigstiden har det norske markedet vært viktig for dansk og svensk filmbransje, mens den norske filmen har vært av minimal interesse for våre nabolands distributører. Når en norsk film har sluppet til på svenske og danske kinoer, har det gjerne vært som en eksotisk kuriositet, som med den svenske minilanseringen av Død Snø som ”den beste splatterfilmen…i Norge”. Buddy ble lansert på svenske og danske kinoer med ekstra støtte fra Nordisk Film & TV Fond. Man antok den gangen at filmen burde ha stor appell, ikke minst overfor de unge. Men de unges kulturelle sperrer overfor norsk film gjorde satsingen til en flopp, kom det fram av en markedsundersøkelse som ble foretatt i etterkant.

Men med Hodejegerne, Oslo 31, August og Få meg på, for faen, har svenskene fått et mer positivt bilde av norsk film, hevder de selv. Svensk presse har i hvert fall trykket disse nye norske filmene til sitt bryst. Så får vi se om publikum vil gjøre det samme.

Norsk “Revolt” i Sverige

Sønner av norge 475x

Sønner av Norge får svensk kinopremiere. Svensk tittel blir Revolt. Spørsmålet blir om Jens Liens adaptasjon av Nikolaj Frobenius roman vil kunne bryte den norske filmens forbannelse på svenske kinoer som produsent John M Jacobsen nylig var inne på i et intervju  i Rushprint.

Gjennom hele etterkrigstiden har det norske markedet vært viktig for dansk og svensk filmbransje, mens den norske filmen har vært av minimal interesse for våre nabolands distributører. Når en norsk film har sluppet til på svenske og danske kinoer, har det gjerne vært som en eksotisk kuriositet, som med den svenske minilanseringen av Død Snø som ”den beste splatterfilmen…i Norge”. Buddy ble lansert på svenske og danske kinoer med ekstra støtte fra Nordisk Film & TV Fond. Man antok den gangen at filmen burde ha stor appell, ikke minst overfor de unge. Men de unges kulturelle sperrer overfor norsk film gjorde satsingen til en flopp, kom det fram av en markedsundersøkelse som ble foretatt i etterkant.

Men med Hodejegerne, Oslo 31, August og Få meg på, for faen, har svenskene fått et mer positivt bilde av norsk film, hevder de selv. Svensk presse har i hvert fall trykket disse nye norske filmene til sitt bryst. Så får vi se om publikum vil gjøre det samme.

MENY