100 000 har sett Oslo 31.august i Frankrike

Det er særlig caféscenen som har begeistret de franske anmelderne.
Det er særlig caféscenen som har begeistret de franske anmelderne.

Oslo 31.august hadde en knallåpning på franske kinoer med 30 000 besøkende de første fire dagene, og er med sine 100 000 besøkende tidenes største norske kinosuksess i Frankrike. Bent Hamers Salmer fra Kjøkkenet ble sett av 75 000 på franske kinoer. På premieredagen fikk Oslo, 31. august og regissør Joachim Trier blant annet en helside i Le Monde, tre hele sider i Libération, samt en rekke gode anmeldelser og intervjuer i flere aviser og magasiner.

Til ABC nyheter har den franske distributøren Alexandre Mallet-Guy sagt at han tror filmen ville nå 150 000 solgte billetter i Frankrike.

På sin Facebook-side erklærer Anders Danielsen Lie at dette slettes ikke er verst for en film som Kjetil Rolness i Dagbladet omtalte som et elitært nisjeprodukt. Men det er samtidig fordelen med nisjeprodukter: De kan ses av relativt få hjemme i et lite land, men nå langt flere ute. Oslo, 31. august har bare begynt på en omfattende interasjonal reise som muligens vil gjøre den til den mest sette norske filmen – hjemme som ute.

100 000 har sett Oslo 31.august i Frankrike

Det er særlig caféscenen som har begeistret de franske anmelderne.
Det er særlig caféscenen som har begeistret de franske anmelderne.

Oslo 31.august hadde en knallåpning på franske kinoer med 30 000 besøkende de første fire dagene, og er med sine 100 000 besøkende tidenes største norske kinosuksess i Frankrike. Bent Hamers Salmer fra Kjøkkenet ble sett av 75 000 på franske kinoer. På premieredagen fikk Oslo, 31. august og regissør Joachim Trier blant annet en helside i Le Monde, tre hele sider i Libération, samt en rekke gode anmeldelser og intervjuer i flere aviser og magasiner.

Til ABC nyheter har den franske distributøren Alexandre Mallet-Guy sagt at han tror filmen ville nå 150 000 solgte billetter i Frankrike.

På sin Facebook-side erklærer Anders Danielsen Lie at dette slettes ikke er verst for en film som Kjetil Rolness i Dagbladet omtalte som et elitært nisjeprodukt. Men det er samtidig fordelen med nisjeprodukter: De kan ses av relativt få hjemme i et lite land, men nå langt flere ute. Oslo, 31. august har bare begynt på en omfattende interasjonal reise som muligens vil gjøre den til den mest sette norske filmen – hjemme som ute.

MENY