Norsk co-produksjon vant Un Certain Regard-prisen

Rams
Rams

Grimur Hákonarsons Rams ble tildelt Un Certain Regards hovedpris under Cannes film festival.

Norske Film Farms har co-produsert den islandske filmen. Både Alan Milligan og investor Tom Kjeseth står oppført som executive produsenter. Et annet norsk innslag ved produksjonen er Sturla Brandth Grøvlen fra Trondheim på foto. Til Rushprint kunne Milligan før festivalen fortelle om hvordan de ble involvert i filmen som har høstet mange lovord i Cannes og er solgt til mange territorier på markedet.

– Vi kom inn i det prosjektet på et veldig sent stadium, faktisk i Gøteborg nå i januar. Produsenten Grímar Jónsson er en god venn og han viste meg en rough cut av filmen. Jeg ble med en gang helt sikker på at dette var noe å satse på. Etter en samtale med Tom Kjeseth gikk vi inn med en investering slik at filmens post-produksjon ble sikret. Det har vært en god investering og gir mersmak for en slik modell i fremtiden. Kanskje vi kan få med oss andre private investorer der ren kommersiell satsing ikke er eneste fokus.

Andre prisvinnere var Dalibor Matanić for The High Sun (Juryprisen), Kiyoshi Kurosawa for Journey to the Shore (Beste regissør) og rumenske Corneliu Porumboiu for The Treasure (Talentprisen).

Det ble også delt ut en pris for mest lovende nykommer: den ble delt mellom Neeraj Ghaywan for Masaan og Ida Panahandeh for Nahid.

Juryens leder, Isabella Rosselini hadde følgende å si om årets program:

We, the jury, would like to thank the Festival de Cannes for inviting us to be part of the Jury for Un Certain Regard. The experience of watching nineteen films from twenty-one countries was memorable. It was like taking a flight over our Planet and its inhabitants… Any anthropologist would be envious of us. We would like in particular to thank Thierry Frémaux and his team for their incredible kindness. I cannot refrain from expressing also my personal gratitude to the Festival for having chosen my mother Ingrid Bergman for the poster of the 68th edition of this festival. Mamma seems to hovered over all of us, filmmakers and film lovers, as a guardian angel. Thank you.

Norsk co-produksjon vant Un Certain Regard-prisen

Rams
Rams

Grimur Hákonarsons Rams ble tildelt Un Certain Regards hovedpris under Cannes film festival.

Norske Film Farms har co-produsert den islandske filmen. Både Alan Milligan og investor Tom Kjeseth står oppført som executive produsenter. Et annet norsk innslag ved produksjonen er Sturla Brandth Grøvlen fra Trondheim på foto. Til Rushprint kunne Milligan før festivalen fortelle om hvordan de ble involvert i filmen som har høstet mange lovord i Cannes og er solgt til mange territorier på markedet.

– Vi kom inn i det prosjektet på et veldig sent stadium, faktisk i Gøteborg nå i januar. Produsenten Grímar Jónsson er en god venn og han viste meg en rough cut av filmen. Jeg ble med en gang helt sikker på at dette var noe å satse på. Etter en samtale med Tom Kjeseth gikk vi inn med en investering slik at filmens post-produksjon ble sikret. Det har vært en god investering og gir mersmak for en slik modell i fremtiden. Kanskje vi kan få med oss andre private investorer der ren kommersiell satsing ikke er eneste fokus.

Andre prisvinnere var Dalibor Matanić for The High Sun (Juryprisen), Kiyoshi Kurosawa for Journey to the Shore (Beste regissør) og rumenske Corneliu Porumboiu for The Treasure (Talentprisen).

Det ble også delt ut en pris for mest lovende nykommer: den ble delt mellom Neeraj Ghaywan for Masaan og Ida Panahandeh for Nahid.

Juryens leder, Isabella Rosselini hadde følgende å si om årets program:

We, the jury, would like to thank the Festival de Cannes for inviting us to be part of the Jury for Un Certain Regard. The experience of watching nineteen films from twenty-one countries was memorable. It was like taking a flight over our Planet and its inhabitants… Any anthropologist would be envious of us. We would like in particular to thank Thierry Frémaux and his team for their incredible kindness. I cannot refrain from expressing also my personal gratitude to the Festival for having chosen my mother Ingrid Bergman for the poster of the 68th edition of this festival. Mamma seems to hovered over all of us, filmmakers and film lovers, as a guardian angel. Thank you.

MENY