Nordisk krimbølge i Washington

Nordvest
Haugesund-aktuelle «Nordvest» vises i Washington

I sommer (og fram til september) har kinogjengerne i den amerikanske hovedstaden fått servert en lang rekke nordiske krimfilmer på hva Wall Street Journal kaller et ”smorgasbord of crime cinema”. Dette er etterdønningene fra den krimbølgen som har nådd de fleste hovedsteder i verden, der nordisk krim på film og ikke minst tv har blitt en etterspurt merkevare.

Det omfattende utvalget filmer, som er gjort av de nordiske filminstituttene i fellesskap, sammen med Det amerikanske filminstituttet, inneholder alt fra Millenium- og Pusher-trilogien til ferskere filmer som Snabba Cash, Drive og Nordvest. Norge er representert ved Insomnia, Hodejegerne, En ganske snill mann og en italiensk (!) filmatisering av Karin Fossums The Girl by the lake.

Hva som legges til grunn for utvalget er litt uklart, men noen dårlig inngang til ”nordic noir” er det ikke. Selv om flere norske filmer hadde vært på sin plass (f.eks Uno og URO, som eksempler på norsk storbyrealisme), er det et ganske eklektisk utvalg. Deriblant Bo Widerbergs Mannen på taket og Mannen fra Mallorca, Lars von Triers The element of crime, Aki Kaurismäkis Forbrytelse og Straff og Ariel, samt Moddyssons Lilja 4-Ever og Tobias Lindholms R. Også blant filmene er nesten glemte klassikere, som Mikko Niskanens Eight deadly shots, en over fem timer lang filmopplevelse (opprinelig tv-serie) fra 1972 om en mann som drepte fem politimenn da de ville arrestere ham for hjemmebrenning.

Nordisk krimbølge i Washington

Nordvest
Haugesund-aktuelle «Nordvest» vises i Washington

I sommer (og fram til september) har kinogjengerne i den amerikanske hovedstaden fått servert en lang rekke nordiske krimfilmer på hva Wall Street Journal kaller et ”smorgasbord of crime cinema”. Dette er etterdønningene fra den krimbølgen som har nådd de fleste hovedsteder i verden, der nordisk krim på film og ikke minst tv har blitt en etterspurt merkevare.

Det omfattende utvalget filmer, som er gjort av de nordiske filminstituttene i fellesskap, sammen med Det amerikanske filminstituttet, inneholder alt fra Millenium- og Pusher-trilogien til ferskere filmer som Snabba Cash, Drive og Nordvest. Norge er representert ved Insomnia, Hodejegerne, En ganske snill mann og en italiensk (!) filmatisering av Karin Fossums The Girl by the lake.

Hva som legges til grunn for utvalget er litt uklart, men noen dårlig inngang til ”nordic noir” er det ikke. Selv om flere norske filmer hadde vært på sin plass (f.eks Uno og URO, som eksempler på norsk storbyrealisme), er det et ganske eklektisk utvalg. Deriblant Bo Widerbergs Mannen på taket og Mannen fra Mallorca, Lars von Triers The element of crime, Aki Kaurismäkis Forbrytelse og Straff og Ariel, samt Moddyssons Lilja 4-Ever og Tobias Lindholms R. Også blant filmene er nesten glemte klassikere, som Mikko Niskanens Eight deadly shots, en over fem timer lang filmopplevelse (opprinelig tv-serie) fra 1972 om en mann som drepte fem politimenn da de ville arrestere ham for hjemmebrenning.

MENY