
Etter to år med kraftig vekst, stagnerer strømming av tv-innhold i Norge, melder Kampanje.
Netflix tar i dag 20 prosent av all datatrafikken som strømmer gjennom Telenor-nettet og Googles videodelingstjeneste 12 prosent. Norge er i verdenstoppen i bruk av Netflix. Ifølge tall fra TNS Gallups siste tv-utstyrsundersøkelse, har 30 prosent av husstandene i Norge abonnement på Netflix. I februar 2013 var tallet 12 prosent før det ett år senere steg til 23 prosent.
Men Netflix kan ikke regne lignende veksttakt i Norge fremover, ifølge forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter.
– Netflix har vokst kraftig og raskt i Norge, men veksten har stagnert de siste kvartalene. Bare to prosent av norske husstander har planer om å skaffe seg et Netflix-abonnement, forteller Futsæter til Kampanje.
Forskningslederen mener bildet som tegnes av nordmenns tv-vaner ofte mangler nyanser:
– Alle snakker om det store paradigmeskiftet for tv-bransjen og journalister skriver om de raskt skiftende seervanene. De hevder ofte at vi ser slutten av storhetstiden for tradisjonell direktesendt tv, at tenåringer kun ser på YouTube og at vi voksne setter oss ned og ser alle episodene av serier på strømme-tv. Virkeligheten er ikke helt slik, selv om tv-vanene endres og strømming vokser, poengterer Futsæter.
– Undersøkelser viser at folk som er ivrige brukere av ny medieteknologi også har skaffet seg nødvendig utstyr og tjenester for strømming, men dette gjelder ikke det store flertallet av befolkningen. De som er mest interessert i film og serier, de aller mest aktive abonnentene av strømmetjenester som Netflix, har pløyd gjennom alt av filmer og serier i arkivene. De er nå på utkikk etter nytt innhold. Jeg tror strømmeleverandørene må tilby mye mer nytt innhold for å holde interessen til de mest aktive serie- og filminteresserte kundene oppe og for å få nye kunder. Jeg tror ikke det kommer en ytterligere vekst i strømmingen før det skjer, sier forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.