Narviks krigshistorie et steg nærmere realisering

FilmCamp studio
FilmCamp studio

Spillefilmprosjektet Slaget om Narvik, om stedets rolle i andre verdenskrig, har nå kommet et steg nærmere realisering. Dette melder produksjonssenter FilmCamp og filmprodusent News On Request i en pressemelding.

– Etter TV-suksessen med Kampen om Tungtvannet har det reist seg et folkekrav om at det må lages en skikkelig spillefilm om krigen ved Narvik, kanskje den mest dramatiske og internasjonalt mest kjente del av norsk krigshistorie, heter det i pressemeldingen.

Den nordnorske filmprodusenten News On Request har gått inn med utviklingsstøtte til prosjektet.

News On Request AS har 14 ansatte og hovedkontor i Bodø. Selskapet har tidligere produsert Død Snø, også i samarbeid med FilmCamp. News on Request har i tillegg vært co-produsent på tv-serien Himmelblå sammen med NRK.

For tiden jobber de med Slavemerket, en spillefilm om arbeiderkampen i Sulitjelma tidlig på 1900-tallet. Også her samarbeider de med FilmCamp.

Aktørene ser for seg at Narvik-filmen vil kreve et stort budsjett og innsats fra lokalsamfunnet.

– Vi regner med at dette er gode nyheter også for de kommuner, institusjoner, museer, bedrifter, Forsvar og de mange enkeltpersoner som har engasjert seg og vil bidra, sier filmfaglig ansvarlig ved FilmCamp, Svein Andersen.

Arbeidet med historien begynte i 2009, da FilmCamp inviterte filmprodusenter, manusforfattere og andre interesserte til en workshop for å se hvordan Narviks krigshistorie kunne fortelles.

Til workshopen kom det ca 150 deltagere, blant annet yrkesoffiserer, pensjonerte offiserer, krigs- og lokalhistorikere og filmfolk og entusiaster fra regionen.

Konklusjonen derfra var at det var på høy tid å løfte frem krigshandligene rundt Narvik i 1940.

– Det var jo her den virkelige krigen i Norge utspilte seg, og Hitler tapte første gang! oppsummerer FilmCamp i pressemeldingen.

Narviks krigshistorie et steg nærmere realisering

FilmCamp studio
FilmCamp studio

Spillefilmprosjektet Slaget om Narvik, om stedets rolle i andre verdenskrig, har nå kommet et steg nærmere realisering. Dette melder produksjonssenter FilmCamp og filmprodusent News On Request i en pressemelding.

– Etter TV-suksessen med Kampen om Tungtvannet har det reist seg et folkekrav om at det må lages en skikkelig spillefilm om krigen ved Narvik, kanskje den mest dramatiske og internasjonalt mest kjente del av norsk krigshistorie, heter det i pressemeldingen.

Den nordnorske filmprodusenten News On Request har gått inn med utviklingsstøtte til prosjektet.

News On Request AS har 14 ansatte og hovedkontor i Bodø. Selskapet har tidligere produsert Død Snø, også i samarbeid med FilmCamp. News on Request har i tillegg vært co-produsent på tv-serien Himmelblå sammen med NRK.

For tiden jobber de med Slavemerket, en spillefilm om arbeiderkampen i Sulitjelma tidlig på 1900-tallet. Også her samarbeider de med FilmCamp.

Aktørene ser for seg at Narvik-filmen vil kreve et stort budsjett og innsats fra lokalsamfunnet.

– Vi regner med at dette er gode nyheter også for de kommuner, institusjoner, museer, bedrifter, Forsvar og de mange enkeltpersoner som har engasjert seg og vil bidra, sier filmfaglig ansvarlig ved FilmCamp, Svein Andersen.

Arbeidet med historien begynte i 2009, da FilmCamp inviterte filmprodusenter, manusforfattere og andre interesserte til en workshop for å se hvordan Narviks krigshistorie kunne fortelles.

Til workshopen kom det ca 150 deltagere, blant annet yrkesoffiserer, pensjonerte offiserer, krigs- og lokalhistorikere og filmfolk og entusiaster fra regionen.

Konklusjonen derfra var at det var på høy tid å løfte frem krigshandligene rundt Narvik i 1940.

– Det var jo her den virkelige krigen i Norge utspilte seg, og Hitler tapte første gang! oppsummerer FilmCamp i pressemeldingen.

MENY