Variety gjør et veldig interessant intervju med spesialeffektguru Rob Legato, omhandlende kinoaktuelle Beouwulf og James Camerons kommende Avatar. Legato er mannen som plasserte CGI-animerte mennesker på dekket til Titanic, lot Howard Hughes kræsjlande flyet sitt i The Aviator og har stått bak flere andre revolusjonerende etapper i spesialeffektenes utvikling på 80- og 90-tallet.
I disse dager jobber Legato med nevnte Avatar, i samarbeid med en annen guru innen SFX – Joe Letteri. Sistnevnte var den som skapte Gollum, og disse to er ansatt av Cameron for å sørge for at CGI-universet i hans film blir så realistisk som mulig. I den anledning har de utviklet flere nye verktøy, blant annet en ny generasjon motion-capture. De har også utviklet en avansert viewfinder, der Cameron kan se filmens ferdige univers, selv om skuespillerne på settet i virkeligheten beveger seg foran en blue- eller green-screen. I intervjuet forteller han om dette, samtidig som han tillater seg en forsiktig kritikk av Beowulfs animerte univers, men ikke minst hvordan Hollywoods forhold til spesialeffekter har endret seg de siste årene.
Som supplerende lesning, foreslår jeg at du også leser min sak om sistnevnte fra tidligere i sommer. Evt også denne for mer om Avatar.