Dronningen av crowdfunding i Norge

Franny Armstrong, regissøren som står bak filmfenomenet; ”The Age of Stupid”, er i Oslo for å fortelle hvordan hun klarte å samle inn rundt 10 millioner kroner gjennom crowdfunding – og få en verdensrekord i filmdistribusjon fra Guinness.

Det skjer 25.januar på Filmens Hus i Oslo, kl. 10:00-18:00.

Franny er omtalt som «Eco Hero of the Decade» av The Guardian, en av «London’s 1,000 most influential people» av The Evening Standard, og en av verdens «Top 100 Women» av the Guardian.

Filmen The Age og Stupid er en fremtidsvisjon som ser tilbake på vår nåtid og stiller spørsmålet; Hvorfor gjorde vi ikke noe når vi kunne?

Etter år med frustrasjon over manglede muligheter til å vise sine filmer til publikum som var interessert i å se dem, bestemte Franny Armstrong seg for å frigjøre seg fra konvensjonell TV-distribusjon med strenge territoriale begrensinger. ”For å gjøre dette, måtte hun frigjøre seg fra TV-avtaler, den aller viktigste finansieringskilden for dokumentarfilm”

Crowdfunding

Musikere hadde allerede forsøkt seg med crowdfunding. Nå valgte Franny og hennes team å bli pionerene innen filmfinansiering. Ved å selge andeler i filmprosjektet sitt til 223 individer og grupper som donerte mellom £500 og £35,000, fikk de samlet inn £450.000 til produksjon av The Age of Stupid.

Blant investorene fant man frivillige organisasjoner, næringsliv, privatpersoner, ishockey lag og helsesentre.

Nasjonal premiere

Med erfaringene fra sin crowdfunding kampanje fortsatte de å selge ”aksjer” i filmens distribusjon. Først til den nasjonale premieren, som fikk inn £180.000 – og lanserte filmen i et solcelle drevet kinotelt på Leicester Square, med satellittoverføring til 62 kinoer i England, noe som førte til at filmen ble hedret med en verdensrekord i Guinness rekordbok for å være den største filmpremiere noensinne, basert på antall lerret. Ikke verst for en nasjonal filmpremiere som bare produserte 1% av vanlige karbonutslipp i forhold til en vanlig blockbuster kinopremiere.

Verdenspremieren

Når filmen først var landet i England, fulgte Australia og New Zealand med ditto satellittoverførte premierer til 45 kinoer. Men den største av dem alle var verdenspremieren på verdens miljødag den 21. og 22. september 2009. Fra sitt biodiesel drevne kinotelt i downtown New York, samlet teamet celebriteter som Kofi Annan, Gillian Anderson, Moby og Thom Yorke fra Radiohead, til et satellittoverført premiereshow i 442 kinoer i USA og 200 kinoer i mer enn 30 andre land.

61 millioner seere

I tillegg ble det holdt uavhengige visninger i 33 andre land, som ikke hadde tilgang til satellittoverføring. Her ble premieren vist fra hjemmelagede visningsarenaer satt sammen av sengelaken i India, eller på pub i Krakow, ved hjelp av strømmetjenester.

Totalt sett ble verdenspremieren vist på 700 visningssteder i 63 land. Siden premieren har filmen vært vist på TV, strømming, DVD eller via Indie Screenings, et distribusjonsselskap Franny har skapt for at hvem som helst skal kunne organisere en visning på en kino eller hjemme – og tjene penger på det.

I dag er det anslått at 61 millioner mennesker har sett filmen. Ikke verst for en frustrert dokumentarfilmskaper med et stort sosialt engasjement.

 

 

 

Dronningen av crowdfunding i Norge

Franny Armstrong, regissøren som står bak filmfenomenet; ”The Age of Stupid”, er i Oslo for å fortelle hvordan hun klarte å samle inn rundt 10 millioner kroner gjennom crowdfunding – og få en verdensrekord i filmdistribusjon fra Guinness.

Det skjer 25.januar på Filmens Hus i Oslo, kl. 10:00-18:00.

Franny er omtalt som «Eco Hero of the Decade» av The Guardian, en av «London’s 1,000 most influential people» av The Evening Standard, og en av verdens «Top 100 Women» av the Guardian.

Filmen The Age og Stupid er en fremtidsvisjon som ser tilbake på vår nåtid og stiller spørsmålet; Hvorfor gjorde vi ikke noe når vi kunne?

Etter år med frustrasjon over manglede muligheter til å vise sine filmer til publikum som var interessert i å se dem, bestemte Franny Armstrong seg for å frigjøre seg fra konvensjonell TV-distribusjon med strenge territoriale begrensinger. ”For å gjøre dette, måtte hun frigjøre seg fra TV-avtaler, den aller viktigste finansieringskilden for dokumentarfilm”

Crowdfunding

Musikere hadde allerede forsøkt seg med crowdfunding. Nå valgte Franny og hennes team å bli pionerene innen filmfinansiering. Ved å selge andeler i filmprosjektet sitt til 223 individer og grupper som donerte mellom £500 og £35,000, fikk de samlet inn £450.000 til produksjon av The Age of Stupid.

Blant investorene fant man frivillige organisasjoner, næringsliv, privatpersoner, ishockey lag og helsesentre.

Nasjonal premiere

Med erfaringene fra sin crowdfunding kampanje fortsatte de å selge ”aksjer” i filmens distribusjon. Først til den nasjonale premieren, som fikk inn £180.000 – og lanserte filmen i et solcelle drevet kinotelt på Leicester Square, med satellittoverføring til 62 kinoer i England, noe som førte til at filmen ble hedret med en verdensrekord i Guinness rekordbok for å være den største filmpremiere noensinne, basert på antall lerret. Ikke verst for en nasjonal filmpremiere som bare produserte 1% av vanlige karbonutslipp i forhold til en vanlig blockbuster kinopremiere.

Verdenspremieren

Når filmen først var landet i England, fulgte Australia og New Zealand med ditto satellittoverførte premierer til 45 kinoer. Men den største av dem alle var verdenspremieren på verdens miljødag den 21. og 22. september 2009. Fra sitt biodiesel drevne kinotelt i downtown New York, samlet teamet celebriteter som Kofi Annan, Gillian Anderson, Moby og Thom Yorke fra Radiohead, til et satellittoverført premiereshow i 442 kinoer i USA og 200 kinoer i mer enn 30 andre land.

61 millioner seere

I tillegg ble det holdt uavhengige visninger i 33 andre land, som ikke hadde tilgang til satellittoverføring. Her ble premieren vist fra hjemmelagede visningsarenaer satt sammen av sengelaken i India, eller på pub i Krakow, ved hjelp av strømmetjenester.

Totalt sett ble verdenspremieren vist på 700 visningssteder i 63 land. Siden premieren har filmen vært vist på TV, strømming, DVD eller via Indie Screenings, et distribusjonsselskap Franny har skapt for at hvem som helst skal kunne organisere en visning på en kino eller hjemme – og tjene penger på det.

I dag er det anslått at 61 millioner mennesker har sett filmen. Ikke verst for en frustrert dokumentarfilmskaper med et stort sosialt engasjement.

 

 

 

MENY