Michael Moores nyeste film, Capitalism: A Love Story, gjorde ingen brakåpning i USA. Filmen der Moore kaster sitt kritiske blikk på finanskrisen ble satt opp på 962 kinoer over hele USA. Men til tross for stor lansering, ligger den på en 7.plass etter andre helgen, med en inntjening på 4,8 millioner dollar. I forrige helg lå den på 31. plass. Til sammenligning tjente hans forrige film Sicko 4,4 millioner dollar etter åpningshelgen, men fra mindre enn halvparten så mange kinoer. Sicko ble lansert i 441 kinoer.
Fahrenheit 9/11 fra 2004 er Moores største suksess. Den tjente 23,9 millioner dollar første helgen, over 700 millioner norske kroner. Den er også den første dokumentarfilmen som har vunnet Gullpalmen i Cannes. Etter det har det gått nedover. Traileren til Capitalism: A Love Story viser Moore slik vi kjenner han best. Forfulgt av sikkerhetsvakter, som ber han om å slå av kameraet. Menn i dress som småløper bare ved synet av han. Begynner folk å bli lei av Moores gjentagende retoriske propagandametoder? Eller var det kanskje Ny Tids utsendte som er grunnen til den dårlige åpningen, som konfronterte Michael Moore på en pressekonferanse i Venezia, om de svimlende intervjuhonorarene han tilsynelatende tar.
Det blir uansett spennende å se hvordan filmen gjør det her til lands. Norsk kinopremiere er 30. oktober.