Nordmenn ser mindre tradisjonell TV enn i fjor, og den største nedgangen finner man i aldersgruppen 20-29 år, skriver NA24.no.
I første halvår 2012 så 20-29 åringene 159 minutter med TV hver dag. Første halvår 2013 er tallet redusert med 16 minutter. Også 30-åringer ser mindre på TV – en nedgang på 12 minutter.
Medieanalytiker i NRK, Håvard Lund Sørensen, mener at økt bruk av strømmetjenester kan forklare fallet.
-Sånn jeg ser det har nedgangen pågått noen år, fra toppårene 2007-2008. Fallet kan forklares med økt bruk av strømmetjenester, sier han.
Dette betyr at man ikke nødvendigvis ser mindre TV, men at konsumet kommer gjennom andre, nyere kanaler.
– Vi ser for eksempel at konsumet på nett-TV har økt, samtidig som tradisjonell TV har falt. Enkelte sjangere som drama og sitcom konsumeres i større grad på andre plattformer, mens sjangere som sport og nyheter konsumeres på tradisjonell TV, fortsetter han.
NA24 skrev også tidligere i uken at salget på kjøpefilm stuper. Også her får strømmtjenester mye av «skylden».
-Vi ligger 45 prosent under tilsvarende periode i fjor i antall solgte enheter. Dette er totalsalg av alle formater, sier Erik Zmuda, videorådgiver i Film & Kino, til Nettavisen.
– Netflix og HBO har så langt tatt veldig mange kunder. Det er vi ganske sikre på. Bransjen sliter også med det vi kan kalle «omdømmeproblemer». Det har satt seg litt fast i hodet på folk at man ikke trenger å kjøpe en film når man kan få den alle andre steder. Jeg tror det er hovedårsaken, fortsetter han.
Kilde: NA24.no