Men hva med oss som kostet under $100.000.000?

La Vie en Rose

Det blir mye fokus på storfilmer sommerstid, også her på Rushblogg. Majoriteten av filmnettsidene skriver utelukkende om pirater og grønne monstre, hvem som først passerer den magiske $150.000.000-grensen (som vel burde justeres opp til det dobbelte) og hvilke filmer som blir sommerens kinosuksess. Men for noen filmer handler suksess om helt andre tall, så også i USA. Og takket være nettsteder som IndieWire, kan vi ta del i dette kappløpet.

IndieWire har i dag en større gjennomgang av hvilke independent produksjoner som gjør seg best på landets filmklubber og arthouse-cinemas. Og ikke overraskende er det Marion Cotillard og La Vie en Rose som drar flest amerikanere til salene. Filmen har fått strålende anmeldelser i amerikansk presse, og Cotillard har fått det gjennombruddet hun ikke fikk med Ridley Scotts A Good Year.


Det er Picturehouse Films som markedsfører Edith Piaf-biografien i USA, og filmen spiller per i dag på 8 saler i blant annet New York og San Francisco. Den har allerede spilt inn 179,848 dollar, med et snitt på 22,481 per sal. Det er seks ganger så høyt som snittet til Ocean’s 13; helgens førstplass på kinolistene over there. La Vie en Rose er så absolutt en film som bør gjøre det bra på amerikanske kinoer, så det er ikke spesielt overraskende. Amerikanerne elsker europeisk feel-good, og spesielt om den har en litt melankolsk og trist side à la Livet er Herlig og Amélie. Men Piaf-filmen er i særstilling uansett, og det blir spennende å følge med når filmen skal opp på flere kinoer utover sommeren.

12:08

Andre filmer som IndieWire trekker frem og som for tiden nyter stor suksess, er blant annet rumenske 12:08 East of Bucharest. Regissør Corneliu Porumboius film som gikk i Norge under tittelen Hvor var du, egentlig? går kun på én eneste kino; nemlig berømte New York Film Forum. Der har den til gjengjeld allerede spilt inn 11,586, som lover godt for filmens videre liv.

En annen film som nyter suksess i The Big Apple, er Manoel de Oliveiras Belle Toujours. Filmen er en slags uavhengig oppfølger til Luis Buñuels Belle de Jour 38 år etter, og interessant nok med Michel Piccoli tilbake i en av hovedrollene. Filmen distribueres av New Yorker Films, kjent for å kjøpe inn europeiske storregissører til amerikanske kinogjengere. I denne sammenheng altså en 97-årig regissør med en 83-åring i hovedrollen.

Brand upon the brain

Hollywood Egyptian Theatre i Los Angeles måtte finne på noe originalt for å trekke kinogjengere bort fra gjengen til Ocean og Jack Sparrow, og hyret inn skuespillerinnen Barbara Steele til å gjøre en live narrasjon til avant-garde regissøren Guy Maddins film Brand Upon the Brain. Resultatet ble en aldri så liten suksess, og filmen vil nå bli satt opp på flere kinoer USA over. Da med en innspilt voice-over av selveste Isabella Rossellini.

Waitress

Amerikansk independent gjør det bra altså, og her må spesielt Waitress av avdøde Adrienne Shelly trekkes frem. Keri Russel spiller servitrise på en amerikansk diner som desperat forsøker å avslutte sitt triste ekteskap. Filmen ligger denne uka på en 9. plass på topplistene i USA, og har allerede spilt inn nesten 12 millioner dollar i løpet av korte seks uker. Enorme tall for denne typen amerikansk produksjon. Onde tunger vil ha det til at filmens suksess skyldes det brutale drapet på regissør Shelly, der en immigrant på 19 år senere ble dømt. Mer hyggelig er det å tro at filmens veldig gode anmeldelser har gjort sitt. Den kommer sannsynligvis også opp på kino i Europa etterhvert.

Lights in the Dusk

IndieWire avslutter sin med et blikk på vår nabo Aki Kaurismäkis Lyset i Skumringen. Filmen ble kjøpt opp av Strand Releasing under fjorårets Cannes-festival, og har premiere på førstkommende onsdag med tittelen Lights in the Dusk. Nettstedet setter punktum for en gjennomgang de mener viser en økende interesse for ikke-Hollywoodfilm blant amerikanske kinogjengere, og tillater seg den lett ironiske kommentaren Kaurismaki’s fans know that the popular and the artful seldom match, especially on box office charts.

Men hva med oss som kostet under $100.000.000?

La Vie en Rose

Det blir mye fokus på storfilmer sommerstid, også her på Rushblogg. Majoriteten av filmnettsidene skriver utelukkende om pirater og grønne monstre, hvem som først passerer den magiske $150.000.000-grensen (som vel burde justeres opp til det dobbelte) og hvilke filmer som blir sommerens kinosuksess. Men for noen filmer handler suksess om helt andre tall, så også i USA. Og takket være nettsteder som IndieWire, kan vi ta del i dette kappløpet.

IndieWire har i dag en større gjennomgang av hvilke independent produksjoner som gjør seg best på landets filmklubber og arthouse-cinemas. Og ikke overraskende er det Marion Cotillard og La Vie en Rose som drar flest amerikanere til salene. Filmen har fått strålende anmeldelser i amerikansk presse, og Cotillard har fått det gjennombruddet hun ikke fikk med Ridley Scotts A Good Year.


Det er Picturehouse Films som markedsfører Edith Piaf-biografien i USA, og filmen spiller per i dag på 8 saler i blant annet New York og San Francisco. Den har allerede spilt inn 179,848 dollar, med et snitt på 22,481 per sal. Det er seks ganger så høyt som snittet til Ocean’s 13; helgens førstplass på kinolistene over there. La Vie en Rose er så absolutt en film som bør gjøre det bra på amerikanske kinoer, så det er ikke spesielt overraskende. Amerikanerne elsker europeisk feel-good, og spesielt om den har en litt melankolsk og trist side à la Livet er Herlig og Amélie. Men Piaf-filmen er i særstilling uansett, og det blir spennende å følge med når filmen skal opp på flere kinoer utover sommeren.

12:08

Andre filmer som IndieWire trekker frem og som for tiden nyter stor suksess, er blant annet rumenske 12:08 East of Bucharest. Regissør Corneliu Porumboius film som gikk i Norge under tittelen Hvor var du, egentlig? går kun på én eneste kino; nemlig berømte New York Film Forum. Der har den til gjengjeld allerede spilt inn 11,586, som lover godt for filmens videre liv.

En annen film som nyter suksess i The Big Apple, er Manoel de Oliveiras Belle Toujours. Filmen er en slags uavhengig oppfølger til Luis Buñuels Belle de Jour 38 år etter, og interessant nok med Michel Piccoli tilbake i en av hovedrollene. Filmen distribueres av New Yorker Films, kjent for å kjøpe inn europeiske storregissører til amerikanske kinogjengere. I denne sammenheng altså en 97-årig regissør med en 83-åring i hovedrollen.

Brand upon the brain

Hollywood Egyptian Theatre i Los Angeles måtte finne på noe originalt for å trekke kinogjengere bort fra gjengen til Ocean og Jack Sparrow, og hyret inn skuespillerinnen Barbara Steele til å gjøre en live narrasjon til avant-garde regissøren Guy Maddins film Brand Upon the Brain. Resultatet ble en aldri så liten suksess, og filmen vil nå bli satt opp på flere kinoer USA over. Da med en innspilt voice-over av selveste Isabella Rossellini.

Waitress

Amerikansk independent gjør det bra altså, og her må spesielt Waitress av avdøde Adrienne Shelly trekkes frem. Keri Russel spiller servitrise på en amerikansk diner som desperat forsøker å avslutte sitt triste ekteskap. Filmen ligger denne uka på en 9. plass på topplistene i USA, og har allerede spilt inn nesten 12 millioner dollar i løpet av korte seks uker. Enorme tall for denne typen amerikansk produksjon. Onde tunger vil ha det til at filmens suksess skyldes det brutale drapet på regissør Shelly, der en immigrant på 19 år senere ble dømt. Mer hyggelig er det å tro at filmens veldig gode anmeldelser har gjort sitt. Den kommer sannsynligvis også opp på kino i Europa etterhvert.

Lights in the Dusk

IndieWire avslutter sin med et blikk på vår nabo Aki Kaurismäkis Lyset i Skumringen. Filmen ble kjøpt opp av Strand Releasing under fjorårets Cannes-festival, og har premiere på førstkommende onsdag med tittelen Lights in the Dusk. Nettstedet setter punktum for en gjennomgang de mener viser en økende interesse for ikke-Hollywoodfilm blant amerikanske kinogjengere, og tillater seg den lett ironiske kommentaren Kaurismaki’s fans know that the popular and the artful seldom match, especially on box office charts.

MENY