Nordiske mediedager er primært en fagkonferansen med fokus på journalistikk og underholdningskonsepter, men den forsøker også å holde tritt med utviklingen innen særlig tv-drama (mens filmen overlater arrangørene, kanskje klokelig, til filmfestivalene).
I år har mediedagene invitert en rekke aktører som har vært tilknyttet toneangivende dramaserier som Mad Men, Downton Abbey og Larry Davids Ingen grunn til begeistring. Det er kanskje ingen av de kreative toppfolkene som kommer for å fortelle om disse seriene, men det behøver ikke bli noe mindre interessant for det: Her er en klipper og to produsenter som skal gi publikum et innblikk i prosessen bak disse tv-suksessene.
Ellers kommer en av toppsjefene i HBO for å fortelle om hvordan tv-kanalen kunne bli verdens ledende innen den nye gullalderen for tv-drama; regissør Per Olav Sørensen og produsent Olav Øen skal fortelle om overgangen fra bok til film på Halvbroren; og det blir en debatt om de gråsonenen innen produktplassering som ”reklamebråket” rund Lilyhammer avdekket.
Sesjonene som berører tv-drama og film foregår på torsdag og fredag.