– Mangfoldet var større før digitaliseringen

'Blind' fikk New Talent Grand PIx under årets CHP:PIX, som melder om rekordoppslutning.
‘Blind’ er en av filmene som har fått liten distribusjon på mellomstore og små norske kinoer.

”Jeg presenterer for tiden et kinoprogram som jeg ikke er fornøyd med”, sier Birgit Gade Høksaas, kinosjef i Risør, til Kinomagasinet.

Sørlandsbyen, som har ca 18.000 kinobesøkende i året, kan stort sett by på action, sci-fi og barnefilmer. Og det er ikke nok for Høksaas.

”Jeg savner mangfoldet. Alle mellomfilmene som vi fikk tidligere, får vi stort sett nei på nå. Vi ønsker å vise dem, men noen distributører stanser ved 40-50 kopier. Jeg innser at mange av disse, gjerne såkalte ikke-kommersielle-filmene kan en ikke forvente det helt store besøket på, men jeg ønsker at Risør Kino skal representere et mangfold innen film. Et godt eksempel er Oscarfilmen 12 Years a Slave, som ingen småkinoer fikk muligheten til å vise”

Dette mangfoldet var faktisk større før vi ble digitalisert, mener hun.

”Vi ser det positive i at vi får tilgang til alle de store premierefilmene, og slipper å vente på dem. Men samtidig er det frustrerende  å se hvor mange titler vi ikke får anledning til å vise. Det første året etter digitaliseringen fikk vi alt, og publikum var fornøyd. Når det gjelder mellomfilmen og noen kvalitetsfilmer har publikum sluttet å spørre: «Når får dere den og den filmen?»

Les hele saken

– Mangfoldet var større før digitaliseringen

'Blind' fikk New Talent Grand PIx under årets CHP:PIX, som melder om rekordoppslutning.
‘Blind’ er en av filmene som har fått liten distribusjon på mellomstore og små norske kinoer.

”Jeg presenterer for tiden et kinoprogram som jeg ikke er fornøyd med”, sier Birgit Gade Høksaas, kinosjef i Risør, til Kinomagasinet.

Sørlandsbyen, som har ca 18.000 kinobesøkende i året, kan stort sett by på action, sci-fi og barnefilmer. Og det er ikke nok for Høksaas.

”Jeg savner mangfoldet. Alle mellomfilmene som vi fikk tidligere, får vi stort sett nei på nå. Vi ønsker å vise dem, men noen distributører stanser ved 40-50 kopier. Jeg innser at mange av disse, gjerne såkalte ikke-kommersielle-filmene kan en ikke forvente det helt store besøket på, men jeg ønsker at Risør Kino skal representere et mangfold innen film. Et godt eksempel er Oscarfilmen 12 Years a Slave, som ingen småkinoer fikk muligheten til å vise”

Dette mangfoldet var faktisk større før vi ble digitalisert, mener hun.

”Vi ser det positive i at vi får tilgang til alle de store premierefilmene, og slipper å vente på dem. Men samtidig er det frustrerende  å se hvor mange titler vi ikke får anledning til å vise. Det første året etter digitaliseringen fikk vi alt, og publikum var fornøyd. Når det gjelder mellomfilmen og noen kvalitetsfilmer har publikum sluttet å spørre: «Når får dere den og den filmen?»

Les hele saken

MENY