Tv-serien Lilyhammer er solgt til 23 land i Midtøsten og Nord-Afrika (MENA-landene), melder salgsselskapet til serien, Red Arrow International.
Det vil skje gjennom såkalt SVOD (Subscription Video on Demand) og platformen Icflix. Grunnleggeren av Icflix, Carlos Tibi, sier om serien at den er “an exceptional series with international appeal and we are positive that our members across MENA will enjoy it as much as fans globally have till now.” Icflix er den første abonnementsbaserte VOD-strømmetjenesten for MENA-landene. Selskapet har kontorer i München, Los Angeles og Hong Kong og distribuerer innhold til 180 territorier rundt om i verden.
I oktoberutgaven av Rushprint kunne produsent Anders Tangen fortelle om hvordan deler av handlingen av årets sesong var blitt flyttet til Brasil. Netflix har nettopp startet opp i Brasil og dette var blant annet en «gavepakke» til brukerne der, samtidig som man fikk satt det norske rollegalleriet på nye prøver. Det viser hvordan Netflix jobber strategisk med sin internasjonale orientering. Tangen forteller også om hvordan framveksten av Lilyhammer er tett knyttet til gamblingen Netflix gjorde med sin satsing som strømmetjeneste:
– I dag snakker alle om hvor selvfølgelig det er at Netflix er i en så ledende posisjon. Men de tok en kjempesjanse, det kunne gått riktig galt. Jeg har fått et solid inntrykk av Netflix de to årene vi har jobbet sammen. Jeg håper bare de klarer å holde fokus på skapertrangen, og ikke bli engstelig for å feile. For det merker jeg der ute, at jo større man blir, desto reddere blir man for å feile.