Leketøysbutikken på kino?

Hvis Hollywood skal oppsummeres av kynikere, er det meget mulig ordet resirkulering ville dukke opp. Kanskje ikke så rart; få fabrikker er flinkere til gjenbruk. Opp gjennom årene har studioene gjort utallige remakes av sågar norske som franske filmer, tv-serier og tegneserier er adaptert til lerretet og Disney har snart tjent 2,5 milliarder dollar på en film med plottet hentet fra konsernets eldste karusell. Hva mangler? Jo, en storstilt satsing på adaptasjoner av leketøy..

T1

Transformers er rett rundt hjørnet. Som eneste sommerfilm, har denne greid å opprettholde en jevn positiv hype og det handler ikke bare om markedsføring fra produsent Steven Spielberg og hans medarbeidere. Transformers er basert på en leketøyserie som hadde sin glansperiode på midten av 80-tallet, altså er vi som lekte med robotene i dag midt i det som utgjør hovedmålgruppen for popkornfilm. Vi er et sted i mellom 25 og 35, og for oss er serien nærmest et kultfenomen. Filmen har dermed en målgruppe som er interessert selv uten å ha sett en eneste plakat. Enda viktigere er vår kjennskap til karakterer og historie, noe som gjør oss til misjonærer for de mindre innvidde. Resten av kalkylen kan du sett opp selv, men det er lite tvil om at regissør Michael Bay og Spielbergs arbeid med å bringe Transformers til lerretet vil få stor ringvirkning i Hollywood.

T3

Variety gjør i den anledning en stor sak på planlagte filmer basert på nettopp leketøy, og det burde være interessant lesning for alle som er født sent på 70-tallet og utover 1980. Det er nemlig meget sannsynlig at favorittleken din snart blir å se på stort lerret. Spennet er stort, og det refereres til adaptasjoner av både He-Man og G.I. Joe (Action man). Kanskje ikke spesielt overraskende, med tanke på alle bikarakterene og historiene som ligger i de to universene. Mer merkelig er muligens at det planlegges en film basert på brettspillet Monopol, og at selveste Ridley Scott er den sannsynlige regissøren.

Det hele har utartet seg til en liten krig om å kjøpe opp rettighetene til alle dukkene og seriene, og ofte innebærer det at storprodusenter som Hasbro og Mattel går inn på finansieringssiden også. Bare tenk hvor mye mer de vil selge om filmen skulle bli en hit. Det hele minner veldig om utviklingen vi har sett hos tegneserieimperiet Marvel.

T4

I de fleste tilfeller er det snakk om megabudsjettfilmer som skal lanseres på sommermarkedet i 2009 og utover. He-Man, eksempelvis skal produseres av Joel Silver (Matrix-trilogien) med effekter à la det du så i 300. Paramount utvikler G.I. Joe med Lorenzo di Bonaventura; som også er en av kreftene bak Transformers. I noen tilfeller kommer det også tv-serier, blant annet basert på Trivial Pursuit. Og selvsagt passer leketøysgigantene på å gi ut både de gamle lekene på nytt, samt nye versjoner, samtidig som de forhåpentligvis er klare over at en flopp jo ville innebære stor skade på merkevarene deres. Kanskje var det nettopp derfor Mattel nektet John Woo å lage en ny He-Man for et par år tilbake, klok av skade etter at den forrige regelrett floppet.

T5

Historisk sett har adaptasjoner av slike univers vært dårlig business, men det er et annet og mer seriøst Hollywood som prøver seg i denne omgang. Dels er mange av filmenes produsenter selv vokst opp med lekene, dels er studioene smertelig klar over hvor stor innflytelse på en films suksess de tilhørende fanmiljøer har fått. Det er kanskje årsaken til at eksempelvis Hasbro-sjef Brian Goldner er med som executive produsent på Transformers. Her er hva han hadde å si om saken til Variety:

We wanted to be very involved. These are our brands. They have great meaning for us as a company and have stood the test of time. It’s about igniting the passion of the fans as well as new generations of kids and collectors, for our brands are really beloved and played with the world over. We think there is a tremendous upside in the movie, and taking the brand to the next level and exposing the idea behind Transformers, which is the ‘more than meets the eye’ concept to a new generation of adults and kids. It celebrates what they were at the very core.

Leketøysbutikken på kino?

Hvis Hollywood skal oppsummeres av kynikere, er det meget mulig ordet resirkulering ville dukke opp. Kanskje ikke så rart; få fabrikker er flinkere til gjenbruk. Opp gjennom årene har studioene gjort utallige remakes av sågar norske som franske filmer, tv-serier og tegneserier er adaptert til lerretet og Disney har snart tjent 2,5 milliarder dollar på en film med plottet hentet fra konsernets eldste karusell. Hva mangler? Jo, en storstilt satsing på adaptasjoner av leketøy..

T1

Transformers er rett rundt hjørnet. Som eneste sommerfilm, har denne greid å opprettholde en jevn positiv hype og det handler ikke bare om markedsføring fra produsent Steven Spielberg og hans medarbeidere. Transformers er basert på en leketøyserie som hadde sin glansperiode på midten av 80-tallet, altså er vi som lekte med robotene i dag midt i det som utgjør hovedmålgruppen for popkornfilm. Vi er et sted i mellom 25 og 35, og for oss er serien nærmest et kultfenomen. Filmen har dermed en målgruppe som er interessert selv uten å ha sett en eneste plakat. Enda viktigere er vår kjennskap til karakterer og historie, noe som gjør oss til misjonærer for de mindre innvidde. Resten av kalkylen kan du sett opp selv, men det er lite tvil om at regissør Michael Bay og Spielbergs arbeid med å bringe Transformers til lerretet vil få stor ringvirkning i Hollywood.

T3

Variety gjør i den anledning en stor sak på planlagte filmer basert på nettopp leketøy, og det burde være interessant lesning for alle som er født sent på 70-tallet og utover 1980. Det er nemlig meget sannsynlig at favorittleken din snart blir å se på stort lerret. Spennet er stort, og det refereres til adaptasjoner av både He-Man og G.I. Joe (Action man). Kanskje ikke spesielt overraskende, med tanke på alle bikarakterene og historiene som ligger i de to universene. Mer merkelig er muligens at det planlegges en film basert på brettspillet Monopol, og at selveste Ridley Scott er den sannsynlige regissøren.

Det hele har utartet seg til en liten krig om å kjøpe opp rettighetene til alle dukkene og seriene, og ofte innebærer det at storprodusenter som Hasbro og Mattel går inn på finansieringssiden også. Bare tenk hvor mye mer de vil selge om filmen skulle bli en hit. Det hele minner veldig om utviklingen vi har sett hos tegneserieimperiet Marvel.

T4

I de fleste tilfeller er det snakk om megabudsjettfilmer som skal lanseres på sommermarkedet i 2009 og utover. He-Man, eksempelvis skal produseres av Joel Silver (Matrix-trilogien) med effekter à la det du så i 300. Paramount utvikler G.I. Joe med Lorenzo di Bonaventura; som også er en av kreftene bak Transformers. I noen tilfeller kommer det også tv-serier, blant annet basert på Trivial Pursuit. Og selvsagt passer leketøysgigantene på å gi ut både de gamle lekene på nytt, samt nye versjoner, samtidig som de forhåpentligvis er klare over at en flopp jo ville innebære stor skade på merkevarene deres. Kanskje var det nettopp derfor Mattel nektet John Woo å lage en ny He-Man for et par år tilbake, klok av skade etter at den forrige regelrett floppet.

T5

Historisk sett har adaptasjoner av slike univers vært dårlig business, men det er et annet og mer seriøst Hollywood som prøver seg i denne omgang. Dels er mange av filmenes produsenter selv vokst opp med lekene, dels er studioene smertelig klar over hvor stor innflytelse på en films suksess de tilhørende fanmiljøer har fått. Det er kanskje årsaken til at eksempelvis Hasbro-sjef Brian Goldner er med som executive produsent på Transformers. Her er hva han hadde å si om saken til Variety:

We wanted to be very involved. These are our brands. They have great meaning for us as a company and have stood the test of time. It’s about igniting the passion of the fans as well as new generations of kids and collectors, for our brands are really beloved and played with the world over. We think there is a tremendous upside in the movie, and taking the brand to the next level and exposing the idea behind Transformers, which is the ‘more than meets the eye’ concept to a new generation of adults and kids. It celebrates what they were at the very core.

MENY