«Le Havre» på kino og VOD samtidig

Le Havre Kaurismaki

Aki Kaurismäkis Le Havre hadde kinopremiere i Storbritannia før helgen. Samtidig kunne man se filmen for 6 pund via Curzons nye streamingtjeneste Curzon On Demand. Normalt går det 4 måneder før en kinofilm slippes på DVD i Storbritannia.

Simon Ward fra The Independent Cinema Office (ICO), bransjeorganisasjonen for uavhengige kinoer i Storbritannia, tror at de små og uavhengige kinoene vil klare seg best.

-Dette er upløyd mark. Le Havre er første gang en sterk arthouse film kan leies på nettet som video-on-demand (VOD) fra samme dato som filmen får kinopremiere. De filmene som tidligere har hatt en slik simultan lansering, har ikke solgt mange billetter. Enten fordi det var svake titler som ikke ville solgt mange billetter uansett, eller fordi de ble svekket av en sammenfallende VOD-lansering. Derfor blir det interessant å følge med på Le Havre.

Musikkindustrien har opplevd en økonomisk nedtur på grunn av ulovlig nedlasting, og filmfans påstår at de ikke ville drive med ulovlig nedlasting hvis man hadde lovlige og brukervennlige alternativer. Men bransjens aktører er skeptiske til å satse på en ny modell før man er helt sikre på at den tradisjonelle forretningsmodellen er helt uttømt, skriver Charles Gant i The Guardian.

Kino-kjeden Curzon valgte å lansere sin nye VOD-tjeneste Curzon On Demand – og presentere de 14 UK distributørene som de har fått med, samt en ny Curzon-app for Samsung smart tv’er – på en pressekonferanse i Curzon-kinoen i Mayfair i London rett før påske.

På den kinoen ble The September Issue vist i 5 uker høsten 2009 og solgte bra med billetter i hele perioden, selv om filmen ble sluppet på DVD en uke etter kinopremieren. Det resultatet viser at selv om en film er tilgjengelig på DVD og kan ses hjemme, virker det ikke nødvendigvis negativt på billettsalget – så lenge det er en film publikum kjenner til og ønsker å se.

Ifølge The Guardian er det ikke uventet Curzon som fører an i denne ”long-overdue” innovasjonen når det gjelder filmlansering. Kjeden eier ikke bare noen av de viktigste uavhengige kinoene i Storbritannia, men også arthouse distribusjonsselskapet Artificial Eye.

Med erfaring fra både film og internettbransjen er Philip Knatchbull, direktør for Curzon, kjent for å være en filminteressert visjonær som lenge har ventet på den dagen ”når vi lever i en verden uten vinduer i forhold til filmlansering, hvor kunden selv kan velge”. Som distributør ser han muligheten til en større fortjeneste på VOD, hvor det meste av billettinntektene i dag går til kinoene.

Kinoene ser det ikke helt på samme måten.

-De ser det ikke kun som positivt. Holdningen er: la oss vente og se. De neste 5 årene blir avgjørende. Er VOD en tjeneste som kun erstatter DVD’en? Da vil ikke kinoene merke noen forskjell. Eller vil dette føre til at publikummet forsvinner fra kinoene? sier Simon Ward på vegne av de uavhengige kinoene (ICO).

Hvis VOD tar av, vil de mindre distributørene sannsynligvis ikke være like villige til å satse på kinopremierer samtidig med VOD-lanseringer, og Storbritannias største kino-kjeder vil i større grad bli dominert av mainstream titler.

-Hvor vil publikum helst se film i fremtiden? Det er spørsmålet. De små, uavhengige kinoene har en fordel sier Ward, fordi de dyrker et felleskap omkring film, og har et publikum som er veldig opptatt av film. Kinoen har overlevd tv, VHS, DVD, og jeg tror ikke at VOD vil være så mye annerledes. Kinoen kan tilby en filmopplevelse som du ikke kan få andre steder, sier Ward.

«Le Havre» på kino og VOD samtidig

Le Havre Kaurismaki

Aki Kaurismäkis Le Havre hadde kinopremiere i Storbritannia før helgen. Samtidig kunne man se filmen for 6 pund via Curzons nye streamingtjeneste Curzon On Demand. Normalt går det 4 måneder før en kinofilm slippes på DVD i Storbritannia.

Simon Ward fra The Independent Cinema Office (ICO), bransjeorganisasjonen for uavhengige kinoer i Storbritannia, tror at de små og uavhengige kinoene vil klare seg best.

-Dette er upløyd mark. Le Havre er første gang en sterk arthouse film kan leies på nettet som video-on-demand (VOD) fra samme dato som filmen får kinopremiere. De filmene som tidligere har hatt en slik simultan lansering, har ikke solgt mange billetter. Enten fordi det var svake titler som ikke ville solgt mange billetter uansett, eller fordi de ble svekket av en sammenfallende VOD-lansering. Derfor blir det interessant å følge med på Le Havre.

Musikkindustrien har opplevd en økonomisk nedtur på grunn av ulovlig nedlasting, og filmfans påstår at de ikke ville drive med ulovlig nedlasting hvis man hadde lovlige og brukervennlige alternativer. Men bransjens aktører er skeptiske til å satse på en ny modell før man er helt sikre på at den tradisjonelle forretningsmodellen er helt uttømt, skriver Charles Gant i The Guardian.

Kino-kjeden Curzon valgte å lansere sin nye VOD-tjeneste Curzon On Demand – og presentere de 14 UK distributørene som de har fått med, samt en ny Curzon-app for Samsung smart tv’er – på en pressekonferanse i Curzon-kinoen i Mayfair i London rett før påske.

På den kinoen ble The September Issue vist i 5 uker høsten 2009 og solgte bra med billetter i hele perioden, selv om filmen ble sluppet på DVD en uke etter kinopremieren. Det resultatet viser at selv om en film er tilgjengelig på DVD og kan ses hjemme, virker det ikke nødvendigvis negativt på billettsalget – så lenge det er en film publikum kjenner til og ønsker å se.

Ifølge The Guardian er det ikke uventet Curzon som fører an i denne ”long-overdue” innovasjonen når det gjelder filmlansering. Kjeden eier ikke bare noen av de viktigste uavhengige kinoene i Storbritannia, men også arthouse distribusjonsselskapet Artificial Eye.

Med erfaring fra både film og internettbransjen er Philip Knatchbull, direktør for Curzon, kjent for å være en filminteressert visjonær som lenge har ventet på den dagen ”når vi lever i en verden uten vinduer i forhold til filmlansering, hvor kunden selv kan velge”. Som distributør ser han muligheten til en større fortjeneste på VOD, hvor det meste av billettinntektene i dag går til kinoene.

Kinoene ser det ikke helt på samme måten.

-De ser det ikke kun som positivt. Holdningen er: la oss vente og se. De neste 5 årene blir avgjørende. Er VOD en tjeneste som kun erstatter DVD’en? Da vil ikke kinoene merke noen forskjell. Eller vil dette føre til at publikummet forsvinner fra kinoene? sier Simon Ward på vegne av de uavhengige kinoene (ICO).

Hvis VOD tar av, vil de mindre distributørene sannsynligvis ikke være like villige til å satse på kinopremierer samtidig med VOD-lanseringer, og Storbritannias største kino-kjeder vil i større grad bli dominert av mainstream titler.

-Hvor vil publikum helst se film i fremtiden? Det er spørsmålet. De små, uavhengige kinoene har en fordel sier Ward, fordi de dyrker et felleskap omkring film, og har et publikum som er veldig opptatt av film. Kinoen har overlevd tv, VHS, DVD, og jeg tror ikke at VOD vil være så mye annerledes. Kinoen kan tilby en filmopplevelse som du ikke kan få andre steder, sier Ward.

MENY