KVIFF ’08: The Visitor

KVIFF_logo.jpgTom McCarthy (The Station Agent) deltar i Horizons-seksjonen med sin The Visitor, en film som tematiserer USAs behandling av innvandrere etter 11. september 2001. For min del er den uten tvil den mest vellykkede av lignende produksjoner så langt, og faktisk også den første til å ha publikumssuksess i hjemlandet. Historien er den klassiske historien om mannen som får sin verden snudd på hodet i møte med nye perspektiver på et samfunn han trodde han kjente. Men godt hjulpet av subtilt skuespill, et usentimentalt og jordnært manus og stødig regi, lykkes McCarthy med å engasjere sitt publikum.

Visitor 2.jpg
Richard Jenkins portretterer amerikaneren, mens Haaz Sleiman er den unge syriske mannen som snur hans verden på hodet, og første akten er i sin helhet dedikert til utviklingen av forholdet dem i mellom. Det er den desidert minst interessante delen, mest fordi verken manus eller regi greier å gjøre noe spennende ut av møtet. Isteden blir det faktisk litt kjedelig, på grensen til platt. Men så skjer det ting (som jeg ikke skal avsløre her), og sistnevntes mor ankommer New York. Først da tar The Visitor sats, og blir et fullverdig drama. Det er hovedsakelig fordi Hiam Abbass (Paradis nå) er fremragende i rollen, men også fordi hennes karakter bærer med seg viktig informasjon. Da blir også Jenkins atskillig mer engasjert i skuespillet, og filmen blir i det hele tatt mye mer nyansert, engasjerende, fascinerende, foruroligende.

Visitor 1.jpg

Derfra og ut er The Visitor et solid stykke filmarbeid, selv om den sliter med mangel på kreativitet i de tekniske disiplene. Foto og klipp er veldig konvensjonelt, og mangler finessen fra McCarthys debutfilm The Station Agent. På samme måte lider handlingen under et veldig uinspirert arbeid fra komponist Jan A.P. Kaczmarek. Litt rart egentlig; hans arbeid på Karamazovi var derimot i med på å heve denne betraktelig. Uansett ender dette opp som en prisverdig film, som nok kan gi flere enn undertegnede noe å tenke på. Vi skal heller ikke se bort fra at Jenkins og Abbass kan figurere på en del prislister når regnskapet for 2008 skal gjøres opp.

Oppdatert: Oro rapporterer at filmen skal ha norsk premiere allerede 22. august! Still dere i kø, folkens…

KVIFF ’08: The Visitor

KVIFF_logo.jpgTom McCarthy (The Station Agent) deltar i Horizons-seksjonen med sin The Visitor, en film som tematiserer USAs behandling av innvandrere etter 11. september 2001. For min del er den uten tvil den mest vellykkede av lignende produksjoner så langt, og faktisk også den første til å ha publikumssuksess i hjemlandet. Historien er den klassiske historien om mannen som får sin verden snudd på hodet i møte med nye perspektiver på et samfunn han trodde han kjente. Men godt hjulpet av subtilt skuespill, et usentimentalt og jordnært manus og stødig regi, lykkes McCarthy med å engasjere sitt publikum.

Visitor 2.jpg
Richard Jenkins portretterer amerikaneren, mens Haaz Sleiman er den unge syriske mannen som snur hans verden på hodet, og første akten er i sin helhet dedikert til utviklingen av forholdet dem i mellom. Det er den desidert minst interessante delen, mest fordi verken manus eller regi greier å gjøre noe spennende ut av møtet. Isteden blir det faktisk litt kjedelig, på grensen til platt. Men så skjer det ting (som jeg ikke skal avsløre her), og sistnevntes mor ankommer New York. Først da tar The Visitor sats, og blir et fullverdig drama. Det er hovedsakelig fordi Hiam Abbass (Paradis nå) er fremragende i rollen, men også fordi hennes karakter bærer med seg viktig informasjon. Da blir også Jenkins atskillig mer engasjert i skuespillet, og filmen blir i det hele tatt mye mer nyansert, engasjerende, fascinerende, foruroligende.

Visitor 1.jpg

Derfra og ut er The Visitor et solid stykke filmarbeid, selv om den sliter med mangel på kreativitet i de tekniske disiplene. Foto og klipp er veldig konvensjonelt, og mangler finessen fra McCarthys debutfilm The Station Agent. På samme måte lider handlingen under et veldig uinspirert arbeid fra komponist Jan A.P. Kaczmarek. Litt rart egentlig; hans arbeid på Karamazovi var derimot i med på å heve denne betraktelig. Uansett ender dette opp som en prisverdig film, som nok kan gi flere enn undertegnede noe å tenke på. Vi skal heller ikke se bort fra at Jenkins og Abbass kan figurere på en del prislister når regnskapet for 2008 skal gjøres opp.

Oppdatert: Oro rapporterer at filmen skal ha norsk premiere allerede 22. august! Still dere i kø, folkens…

MENY