I dag slippes Tim Burton og Johnny Depps visjon av Sweeney Todd løs på det amerikanske kinopublikum, og det etter at kritikere, produsenter, distributører og bloggere har diskutert denne filmen opp og ned i mente siden de første bildene dukket opp. Først handlet det om hvor blodig og grusom filmen er, så om hvordan man skulle greie å markedsføre sjangerhybriden til massepublikummet. De siste par dagene har debatten gått på hvordan Sweeney Todd revitaliserer og fornyer musikalsjangeren, samtidig som kritiker etter kritiker har rost den opp i skyene.
Vi her i Norge må vente ufattelige to måneder på filmen, noe som plasserer oss helt sist i lanseringskabalen. Da vil sannsynligvis hypen ha nådd helt absurde høyder, noe jeg planlegger å gi mitt bidrag til. Jeg vil derfor henvise deg til en av de best skrevne anmeldelsene jeg har sett på lenge; New York Times sin fabulering om filmen. Anmelderen har et overskudd av kunnskaper om emnet, og vet å bruke det på beste måte. Ja, på mange måter oppsummerer vel denne alt du trenger å vite om filmen før du skal se den i slutten av februar.
Bare smak på denne:
It is cruel in its effects and radical in its misanthropy, expressing a breathtakingly, rigorously pessimistic view of human nature. It is also something close to a masterpiece, a work of extreme – I am tempted to say evil – genius.