(Viggo Mortensen som Freud i A Dangerous Method, produsert av Jeremy Thomas)
Produsent Jeremy Thomas kritiserer i The Guardian den britiske filmpolitikken. Han mener styresmaktene i mange år har ført en filmpolitikk som neglisjerer britisk talent og tvinger dem ut av landet, samtidig som amerikanske storproduksjoner får dominere landets største studio Pinewood.
Han kritiserer landets incentiv-ordning for å forfordele de amerikanske storproduksjonene fremfor de britiske.
– Films made with American studio finance are given a 20% tax break. But if a British film has to go into partnership with, say, a French company, in order to get made, it immediately becomes ineligible for any tax breaks here. So you have to go abroad, sier Thomas.
Jeremy Thomas er en Oscar-vinnende produsent basert i London. Han har produsert filmer som The Last Emperor, David Cronenbergs Crash og Sexy Beast. Nå er han aktuell med Cronenbergs film om Freud og Jung, A Dangerous Method, også på denne filmen har han måttet dra ut av England. Filmen er blitt en tysk/canadisk produksjon.
– Everything that I need is here in England, but I had to go and make it overseas.
Englands største og mest moderne studio, Pinewood Studios er til en hver tid fylt opp med amerikanske storproduksjoner som Harry Potter-filmene og James Bond-filmene.
Thomas satt i styret i British Film Institute på 90-tallet og er hard i kritikken av New Labours kulturpolitikere.
– The essential qualification for the job was not to like film. It is like being driven by a bus driver who has never been inside a bus. And then, as soon as a minister understood the film business, they were moved on, because they ‘went native’. Governments seem frightened of the film business, perhaps because it is about ideas. Film is very powerful, so they are fearful.
Jeremy Thomas produserer også den kommende storfilmen Kon-Tiki sammen med Aage Aaberge.