Kosmoramas filmprogram inneholder dels en serie filmer som skal ut på kommersiel kino, dels filmer som allerede har blitt loslitt av festivalreise. Litt kjedelig, men faktisk – også en og annen godbit som publikum sannsynligvis sannsynligvis kun vil få med seg om de besøker festivalen. Renaissance er en slik film. En fransk animasjonsfilm som lover en visuell form som fremstår som umiddelbart mer interessant enn både 300 og Sin City.
I et nærmest totalkontrastert svart/hvitt, satt til et Paris anno år 2054, fortelles en historie som i USA har aldersgrensen «R» på grunn av sexscener, vold og banning.
Selskapet Avalon leverer evig skjønnhet til fremtidsbeboerne, og de går gjerne over lik for å øke sin profitt. Eller kidnapping, som filmen starter med. Politimannen Barthélémy Karas settes på saken, og vi introduseres for den parisiske underverden. Større presentasjon trenger ikke storyen, – den er hverken spesielt interessant eller engasjerende. Det er derimot det visuelle, og det ender til slutt opp som filmens eneste virkelige fortrinn.
Ikke bare det nesten kompromissløst monotone svart/hvitt-arbeidet, men også design og scenografi. Paris anno 2054, i regissør Christian Volckmans visjon, er kanskje ikke så sannsynlig, men den er veldig fascinerende. Istedenfor å konstruere en helt ny by, har gamle Paris blitt hevet opp og det moderne ligger i stor grad som et lag under alt det gamle. Når helten Karas kjører gjennom byen i en av flere storstlåtte actionsekvenser, ser man klare referanser til dagens by. Ja, filmskaperne har til og med beholdt de pene benkene foran Notre Dame, gateskilt oppe på Montmartre og selv om fremtidens metrostasjoner er helt annerledes enn dagens, har de forsatt samme plassering i byen.
Renaissance er derfor en visuell fest, men det er en fest som sakte blir både sjanglete og ustø i stilen. De nevnte storyen er altså ikke spesielt bra utviklet, og karakterer er stereotyper uten at det er lagt ned noe arbeid i å gjøre de troverdige. Samtidig må det også sies at på grunn av filmens ekstremt kontrasterte look, er det faktisk til tider vanskelig å skille de fra hverandre. Uansett er Renaissance er et interessant stykke filmarbeid, og føyer seg lett inn i rekken av nyskapende animasjonsfilm sammen med 300, A Scanner Darkly og Sin City.