En ny helg, en ny samling lesestoff i vår Kortklipt-spalte. I forbindelse med at Tatt av kvinnen har både sin premierehelg her til lands, og sin internasjonale premiere på filmfestivalen i Toronto, vil jeg begynne med den første internasjonale anmeldelsen av filmen, fra Twitch: «…a clever, incredibly deadpan sex comedy with flashes of incredible visual style. While it never overcomes some core weaknesses enough to truly excel as a whole there are some devastatingly funny ¿ and accurate ¿ moments to be found.» Les hele anmeldelsen for mer.
Også festivalrelatert: Fra det amerikanske filmtidsskriftet Film Comment har vi to svært lesverdige artikler; manusforfatter Larry Gross går dypt inn i Todd Haynes’ Bob Dylan-film I’m Not There, som fikk sin verdenspremiere i Telluride forrige uke. Med kunnskapsrike refleksjoner får Gross virkelig frem hvor mangefasettert Haynes’ prosjekt er, og om det var mulig så gleder jeg meg enda mer til filmen nå. Den andre artikkelen i FC som bør leses, er intervjuet Amy Taubin har gjort med David Cronenberg om hans nye thriller Eastern Promises (som kommer til Norge 19. oktober).
«Lærer på musikkhøgskolen og tidligere leder av komponistforeningen, Henrik Helstenius, synes ikke filmmusikk er noe for unge komponister,» melder NRK Kulturnytt. John Erik Kaada er ikke overraskende uenig, men Kulturnytt ser ikke ut til å ha vært interessert i å få Helstenius til å utdype hva han mener.
Fra den glimrende ressursen The Workbook Project kommer en opplysende artikkel om Design in film, hvor den kanadiske designeren Rene Antunes avleverer fem tips til hvordan filmskapere bedre kan samarbeide med designere. Smalt kanskje, men interessant.
Fra New Yorks ypperste gratisavis The Village Voice kommer en bakgrunnsartikkel fra filmkritikeren Nathan Lee om William Friedkins film Cruising (1980) med Al Pacino i hovedrollen, om en detektiv som går undercover i New Yorks voldelige (!) homofile undergrunnsmiljø. Lee betrakter filmens skjebne heller som historiker enn som kritiker (jeg hadde ikke hørt om filmen en gang, som nå får sin relansering på DVD).
Til slutt, et videoklipp fra The Reeler, som også dekker filmfestivalen i Toronto. Den australske filmregissøren Scott Hicks (Shine) har de siste to årene jobbet med en dokumentarfilm om komponisten Philip Glass. Glass: A Portrait of Philip in 12 Parts er nå ferdigstilt, og får sin verdenspremiere i Toronto i disse dager. The Reeler har snakket med regissøren, og intervjuet kan du se i videoklippet som følger her: