Kortklipt, 20/2

Berlinale En ny spalte; Kortklipt – en samling med linker til artikler du bør lese. Som et resultat av en overveldende mengde interessante artikler som har dukket opp den siste tiden, men som jeg ikke rakk å lese mens jeg stod vegg-til-vegg i Berlin, tenkte jeg å samle de beste av dem her – nå som jeg har lest dem. Vi skal komme med Kortklipt på jevnlig basis her på Rushblogg, ettersom det nesten alltid er noe spennende å linke til.

Fra New York Times:

  • Regissør David Fincher (Fight Club, Se7en) er endelig klar med sin nye film, den etterlengtede seriemorder-filmen Zodiac. En innsiktsfull rapport om Finchers regimetoder, både sett fra ham selv og hans skuespillere, finnes i denne artikkelen. (Gå forøvrig ikke lenger enn til Jeffrey Wells for en glødende anmeldelse av filmen.)
  • Idi Amin-filmen The Last King of Scotland, som selger masse billetter i Norge, har endelig fått premiere i opprinnelseslandet Uganda, og fra Afrika-korrespondenten Jeffrey Gettleman en fyldig rapport – med det interessante perspektivet på hvordan en film om diktatoren, torturisten og kannibalen Idi Amin oppleves i landet der uhyggelighetene fant sted.
  • Er Hollywood-studioet New Line Cinema, som finansierte Ringenes Herre-trilogien, på vei inn i en identitetskrise?
  • Kan man leve av å produsere internett-videoer? Tydeligvis. I en interessant samling eksempler, ser avisen på videokreatørene som det siste året har tjent flere tusen dollar etter å ha valgt å legge ut videoene sine på nettsider som gir dem muligheten til å tjene en slant. (YouTube skal, som vi skrev, snart inkludere en slik modell – og videoannonsering spås en lys fremtid.)
  • Berlinale

  • Og når vi er inne på YouTube; les denne analysen av den knallharde maktkampen som pågår om rettigheter, store penger og maktbalansen i det potensielt gigantiske internettvideo-markedet. (Og relatert: Er MTV en døende kanal?)
  • Til sist fra New York Times; kanskje ikke direkte film-relatert, men likevel: En profil på Schibsteds business-modell for internett-satsning. Det norske medieselskapet analyseres av store utenlandske aktører.
  • Fra andre nettsteder:

  • En psykoanalytikers imponerende grundige analyse av Lukas Moodyssons nærmest meningsløse eksperimentfilm Container.
  • En gjennomgang av karriereutviklingen til 90-tallets mest suksessfulle musikkvideoregissører, bl.a. Spike Jonze og Michel Gondry.
  • Et lite distribusjonsselskaps iherdige arbeid med å få sin mest lovende hovedrolleinnehaver Oscar-nominert. Anbefalt lesning!
  • Det danske filminstituttet har et berømmelig engelsk-språklig tidsskrift om sitt eget lands bransje – årets først nummer er tilgjengelig i en nedlastbar PDF-fil her. Spesielt interessant er David Bordwells analyse «Risk and Renewal in Danish Cinema», om fjorårets danske filmer. Når skal vi invitere noen til å gjøre noe lignende for norsk filmbransje?
  • Kortklipt, 20/2

    Berlinale En ny spalte; Kortklipt – en samling med linker til artikler du bør lese. Som et resultat av en overveldende mengde interessante artikler som har dukket opp den siste tiden, men som jeg ikke rakk å lese mens jeg stod vegg-til-vegg i Berlin, tenkte jeg å samle de beste av dem her – nå som jeg har lest dem. Vi skal komme med Kortklipt på jevnlig basis her på Rushblogg, ettersom det nesten alltid er noe spennende å linke til.

    Fra New York Times:

  • Regissør David Fincher (Fight Club, Se7en) er endelig klar med sin nye film, den etterlengtede seriemorder-filmen Zodiac. En innsiktsfull rapport om Finchers regimetoder, både sett fra ham selv og hans skuespillere, finnes i denne artikkelen. (Gå forøvrig ikke lenger enn til Jeffrey Wells for en glødende anmeldelse av filmen.)
  • Idi Amin-filmen The Last King of Scotland, som selger masse billetter i Norge, har endelig fått premiere i opprinnelseslandet Uganda, og fra Afrika-korrespondenten Jeffrey Gettleman en fyldig rapport – med det interessante perspektivet på hvordan en film om diktatoren, torturisten og kannibalen Idi Amin oppleves i landet der uhyggelighetene fant sted.
  • Er Hollywood-studioet New Line Cinema, som finansierte Ringenes Herre-trilogien, på vei inn i en identitetskrise?
  • Kan man leve av å produsere internett-videoer? Tydeligvis. I en interessant samling eksempler, ser avisen på videokreatørene som det siste året har tjent flere tusen dollar etter å ha valgt å legge ut videoene sine på nettsider som gir dem muligheten til å tjene en slant. (YouTube skal, som vi skrev, snart inkludere en slik modell – og videoannonsering spås en lys fremtid.)
  • Berlinale

  • Og når vi er inne på YouTube; les denne analysen av den knallharde maktkampen som pågår om rettigheter, store penger og maktbalansen i det potensielt gigantiske internettvideo-markedet. (Og relatert: Er MTV en døende kanal?)
  • Til sist fra New York Times; kanskje ikke direkte film-relatert, men likevel: En profil på Schibsteds business-modell for internett-satsning. Det norske medieselskapet analyseres av store utenlandske aktører.
  • Fra andre nettsteder:

  • En psykoanalytikers imponerende grundige analyse av Lukas Moodyssons nærmest meningsløse eksperimentfilm Container.
  • En gjennomgang av karriereutviklingen til 90-tallets mest suksessfulle musikkvideoregissører, bl.a. Spike Jonze og Michel Gondry.
  • Et lite distribusjonsselskaps iherdige arbeid med å få sin mest lovende hovedrolleinnehaver Oscar-nominert. Anbefalt lesning!
  • Det danske filminstituttet har et berømmelig engelsk-språklig tidsskrift om sitt eget lands bransje – årets først nummer er tilgjengelig i en nedlastbar PDF-fil her. Spesielt interessant er David Bordwells analyse «Risk and Renewal in Danish Cinema», om fjorårets danske filmer. Når skal vi invitere noen til å gjøre noe lignende for norsk filmbransje?
  • MENY