Kortklipt, 13/1

Nytt år, nye filmer, nye linker…

  • Vår egen Erik Skjoldbjærg, som snart skal i gang med filmen om NOKAS-ranet, har tydeligvis flere ting på gang. I dag skriver Variety om hans neste prosjekt, i en sak om filmer valgt ut til samproduksjonsmarkedet i Berlin: "Skjoldbjaerg’s "Pioneer," already selected for this month’s CineMart, the co-production market of the Intl. Film Festival Rotterdam, will be a thriller set in Norway’s off-shore oil industry produced by Oslo-based Friland." En film om pionerdykkerne! Spennende. Meget spennende.

Så en liten parade av fire glimrende filmsaker fra The New York Times. Les videre:
Vals med Bashir

  • Det er snart Norges-premiere (20. februar) på den Golden Globe-vinnende israelske filmen Vals med Bashir (som jeg skrev om fra Karlovy Vary i fjor sommer). Den meget sympatiske regissøren Ari Folman stilte opp i et kort, uhøytidelig intervju med Deborah Solomon nylig – som er vel verdt en liten kikk. Mitt favorittsitat er hvordan han vrir på Dirty Harrys ord: "Talk, don’t shoot. Talk." (BONUS: Et kjempelangt, grundig intervju med samme Folman på bloggen The Evening Class. Sett av en hel frokost!)
  • En annen filmopplevelse fra fjorårets Karlovy Vary, som både Eirik og jeg setter høyt på våre Topp 10-lister for 2008, er Of Time and the City – Terrence Davies’ nydelige dokumentarfilm om Liverpool. Også denne filmen lanseres i disse dager i USA, og NYTs glimrende filmjournalist Dennis Lim har gjort et grundig arbeid med dette profilintervjuet om Terrence Davies. Jeg siterer: "Working with the most basic and most ethereal of cinematic materials — time and memory — Mr. Davies has devised a mosaiclike film language." Musikk i mine ører. Hele saken er forøvrig rent ut tankevekkende lesning, om enn litt trist rent innholdsmessig.

Jamal Woolard og Notorious B.I.G.

  • Og så må jeg få nerde litt med min nostalgiske forkjærlighet for amerikansk Hip-Hop fra det tidlige 90-tall – for nå kommer filmen om Notorious B.I.G.! Og siden rapperen var fra Brooklyn, er det naturlig for lokalavisen NYT å portrettere den (til nå) ukjente skuespilleren Jamal Woolard som har fått det ærefulle oppdraget å spille Notorious B.I.G (aka Biggie Smalls). I intervjuet forteller Woolard om en tung vei via en mislykket rap-karriere frem mot en nesten tilfeldig audition som ga ham rollen som B.I.G. i Notorious, som er filmens tittel. (PLUSS: Video fra premieren, i Brooklyn – selvfølgelig.)
  • Til sist, den fjerde artikkelen fra NYT: En markedsanalytisk sak fra filmjournalist Brooks Barnes: Hva er status for den digitale 3D-revolusjonen? Barnes ser nøye på flere aspekter; hvor mange nordamerikanske kinoer som er blitt utstyrt med digitale 3D-projektorer, hva de sentrale aktørene tenker om situasjonen – og hvilke filmer som kommer i år som vil være den virkelige litmustesten på om vi får den 3D-revolusjonen alle håper på, eller om Hollywoods gigantiske satsning vil kollapse på mangel av 3D-kalibrerte kinosaler. Les artikkelen, og lær. (BONUS 1: Variety har motargumenter til Barnes’ sak. BONUS 2: En bakgrunnssak om horrorfilmen My Bloody Valentine 3D, som har USA-premiere 16. januar – og som blir første 3D-lansering i 2009. "The first three-dimensional horror film to be released theatrically in the United States in more than 20 years.")

Kortklipt, 13/1

Nytt år, nye filmer, nye linker…

  • Vår egen Erik Skjoldbjærg, som snart skal i gang med filmen om NOKAS-ranet, har tydeligvis flere ting på gang. I dag skriver Variety om hans neste prosjekt, i en sak om filmer valgt ut til samproduksjonsmarkedet i Berlin: "Skjoldbjaerg’s "Pioneer," already selected for this month’s CineMart, the co-production market of the Intl. Film Festival Rotterdam, will be a thriller set in Norway’s off-shore oil industry produced by Oslo-based Friland." En film om pionerdykkerne! Spennende. Meget spennende.

Så en liten parade av fire glimrende filmsaker fra The New York Times. Les videre:
Vals med Bashir

  • Det er snart Norges-premiere (20. februar) på den Golden Globe-vinnende israelske filmen Vals med Bashir (som jeg skrev om fra Karlovy Vary i fjor sommer). Den meget sympatiske regissøren Ari Folman stilte opp i et kort, uhøytidelig intervju med Deborah Solomon nylig – som er vel verdt en liten kikk. Mitt favorittsitat er hvordan han vrir på Dirty Harrys ord: "Talk, don’t shoot. Talk." (BONUS: Et kjempelangt, grundig intervju med samme Folman på bloggen The Evening Class. Sett av en hel frokost!)
  • En annen filmopplevelse fra fjorårets Karlovy Vary, som både Eirik og jeg setter høyt på våre Topp 10-lister for 2008, er Of Time and the City – Terrence Davies’ nydelige dokumentarfilm om Liverpool. Også denne filmen lanseres i disse dager i USA, og NYTs glimrende filmjournalist Dennis Lim har gjort et grundig arbeid med dette profilintervjuet om Terrence Davies. Jeg siterer: "Working with the most basic and most ethereal of cinematic materials — time and memory — Mr. Davies has devised a mosaiclike film language." Musikk i mine ører. Hele saken er forøvrig rent ut tankevekkende lesning, om enn litt trist rent innholdsmessig.

Jamal Woolard og Notorious B.I.G.

  • Og så må jeg få nerde litt med min nostalgiske forkjærlighet for amerikansk Hip-Hop fra det tidlige 90-tall – for nå kommer filmen om Notorious B.I.G.! Og siden rapperen var fra Brooklyn, er det naturlig for lokalavisen NYT å portrettere den (til nå) ukjente skuespilleren Jamal Woolard som har fått det ærefulle oppdraget å spille Notorious B.I.G (aka Biggie Smalls). I intervjuet forteller Woolard om en tung vei via en mislykket rap-karriere frem mot en nesten tilfeldig audition som ga ham rollen som B.I.G. i Notorious, som er filmens tittel. (PLUSS: Video fra premieren, i Brooklyn – selvfølgelig.)
  • Til sist, den fjerde artikkelen fra NYT: En markedsanalytisk sak fra filmjournalist Brooks Barnes: Hva er status for den digitale 3D-revolusjonen? Barnes ser nøye på flere aspekter; hvor mange nordamerikanske kinoer som er blitt utstyrt med digitale 3D-projektorer, hva de sentrale aktørene tenker om situasjonen – og hvilke filmer som kommer i år som vil være den virkelige litmustesten på om vi får den 3D-revolusjonen alle håper på, eller om Hollywoods gigantiske satsning vil kollapse på mangel av 3D-kalibrerte kinosaler. Les artikkelen, og lær. (BONUS 1: Variety har motargumenter til Barnes’ sak. BONUS 2: En bakgrunnssak om horrorfilmen My Bloody Valentine 3D, som har USA-premiere 16. januar – og som blir første 3D-lansering i 2009. "The first three-dimensional horror film to be released theatrically in the United States in more than 20 years.")
MENY