Vi forbereder oss for avreise til Cannes her i Rushprint. Jeg er allerede på plass i et rekordvarmt Paris, mens redaktør Lismoen pakker ned smokingen hjemme i Oslo. Vi gleder oss, og sannsynligvis med god grunn – årets festivalprogram ser sjeldent forlokkende ut, med spesielt mye interessant fra og ikke minst om Latin-Amerika. Det er på tide med en kortklipt à la Cannes!
- Først til The Guardian, som gjør en aldri så liten gjennomgang av hvem de tror kommer til å stikke av med Gullpalmen. Riktignok utelukkende basert på regissørenes tidligere erfaringer med festivalen, men en fin måte å lese seg opp på før showet braker løs. Avisas filmkritiker Peter Bradshaw bruker videre sin blogg til å nerde litt rundt hvilke filmer han forventer mest av.
- The Independent går i motsatt retning, og forsøker seg på en kritisk analyse av det de oppsummerer som The decline of the world’s leading film festival, men en tydelig fascinasjon for giganten skinner allikevel igjennom.
- Anne Thompson gleder seg også til Cannes, og gjør en lang og veldig interessant artikkel om Charlie Kaufmanns Synecdoche New York. -Faktisk den eneste regissøren som debuterer under årets Cannes, og dét med et forventningsnivå få forunt. Anbefalt lesning er også Varietys Derek Elleys refleksjon om påvirkningen, posisjonen og makten til bakmennene bak verdens tre største filmfestivaler Berlin, Venezia og Cannes. Og ikke minst – bransjetidskriftets presentasjon av festivalpresident Gilles Jacob.
- LA Times er mest interessert i åpningsfilm Blindness i regi av Fernando Meirelles, og gjør en sak på likhetene mellom denne og fjorårets beste regissør-vinner Dykkerklokken & Sommerfuglen. De gjør også en ekstremt overfladisk gjennomgang av forventningene til hva de får se på den røde løperen foran Palais de festival. Videre har de en bildeserie fra årets utvalgte filmer, som blant annet inneholder første still fra Michel Gondrys del av omnibusprosjektet Tokyo! fra sideprogrammet Un Certain Regard.
- New York Times later til å være besatt av Indiana Jones IV, og gjør en av engasjerende artikkel med mye historie og trivia, samt et ferskt intervju med en tilsynelatende veldig avslappet Steven Spielberg. Filmen får som kjent premiere under Cannes-festivalen. For dere som ikke fikk med dere, kom det forøvrig også enda en trailer for et par dager siden. Den kan du laste ned i 720p her eller 480p her.