Konflikt medvirkende til fallende kinobesøk

Oslo kino Saga 770x432

Aftenposten skriver at 60.000 færre besøkte kinoene i Oslo første halvår, sammenlignet med fjoråret. Konflikten mellom Oslo Kino og distributøren United International Pictures (UIP) pekes ut som én årsak.

Konfliktens er som følger: Oslo Kino mener at UIP krever for mye i betaling for å la dem vise filmene, og dermed har store (og godt mottatte) filmer som 22 jump Street og Captain America: The Winter Soldier ikke blitt vist på hovedstadens kinoer.

Professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Ove Solum, mener dette er sterkt uheldig.

– Det er en uheldig situasjon for publikum at en slik konflikt får de utslagene som de nå har fått. En kan jo spørre seg om det er heldig at man har et kommersielt monopol i hovedstaden. Publikum får et dårligere tilbud, rett og slett, på de stedene hvor Oslo Kino driver, sier Solum.

– Situasjonen kan jo ikke vedvare. Man kan ikke akseptere at en monopolinstitusjon bidrar til at publikum får et svekket tilbud, legger han til.

Programdirektør hos Oslo Kino AS, Christin  Berg, er enig i at konflikten er medvirkende, men ikke alene er skyld i nedgangen.

– Bildet er veldig sammensatt. Vi har hatt ekstremt godt vær helt fra mars. Oslofolk reiser for eksempel ut av byen i påsken, eller sitter ute og drikker øl, mye mer enn andre steder. Vi «led» også under godt vær i vinterferien. Publikum valgte uteaktiviteter i stedet, sier Berg.

Kilde: Aftenposten.no

Konflikt medvirkende til fallende kinobesøk

Oslo kino Saga 770x432

Aftenposten skriver at 60.000 færre besøkte kinoene i Oslo første halvår, sammenlignet med fjoråret. Konflikten mellom Oslo Kino og distributøren United International Pictures (UIP) pekes ut som én årsak.

Konfliktens er som følger: Oslo Kino mener at UIP krever for mye i betaling for å la dem vise filmene, og dermed har store (og godt mottatte) filmer som 22 jump Street og Captain America: The Winter Soldier ikke blitt vist på hovedstadens kinoer.

Professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Ove Solum, mener dette er sterkt uheldig.

– Det er en uheldig situasjon for publikum at en slik konflikt får de utslagene som de nå har fått. En kan jo spørre seg om det er heldig at man har et kommersielt monopol i hovedstaden. Publikum får et dårligere tilbud, rett og slett, på de stedene hvor Oslo Kino driver, sier Solum.

– Situasjonen kan jo ikke vedvare. Man kan ikke akseptere at en monopolinstitusjon bidrar til at publikum får et svekket tilbud, legger han til.

Programdirektør hos Oslo Kino AS, Christin  Berg, er enig i at konflikten er medvirkende, men ikke alene er skyld i nedgangen.

– Bildet er veldig sammensatt. Vi har hatt ekstremt godt vær helt fra mars. Oslofolk reiser for eksempel ut av byen i påsken, eller sitter ute og drikker øl, mye mer enn andre steder. Vi «led» også under godt vær i vinterferien. Publikum valgte uteaktiviteter i stedet, sier Berg.

Kilde: Aftenposten.no

MENY