Knausgård introduserer von Triers ”Idiotene”

The Idiots (1998)

Veien fra Karl Ove Knausgårds monumentale bekjennelser til Lars von Triers mange overskridelser er ikke lang. Nå bekrefter Knausgård selv slektskapet ved å velge ut Idiotene som ”sin” film i en serie med forfattervalgte filmer på Lincoln Center i New York. Print Screen er et program der profilerte forfattere velger seg en film å introdusere som har inspirert dem. I forbindelse med den amerikanske lanseringen av Knausgårds fjerde bok i Min Kamp-serien skal forfatteren fortelle om hva denne dogmefilmen har betydd for ham.

De av oss som ikke er i New York kan isteden lytte til Knausgårds hustru, Linda Boström, som på Sveriges Radio forteller om sin fascinasjon for von Triers filmer, og Antichrist i særdeleshet

The New York Review of books skriver følgende om Knausgårds introduksjon førstkommende lørdag:

”Designed to provoke laughter at the unlaughable, The Idiots opens with a manifestation in which some members of the group harass the patrons of a genteel Copenhagen restaurant while others pretend to be their embarrassed caretakers. The scene addresses the very issue that anthropologist Claude Lévi-Strauss saw as the bedrock of civilization. The Idiots is showing in its uncut European version; a book signing with Knausgaard will follow

 

Knausgård introduserer von Triers ”Idiotene”

The Idiots (1998)

Veien fra Karl Ove Knausgårds monumentale bekjennelser til Lars von Triers mange overskridelser er ikke lang. Nå bekrefter Knausgård selv slektskapet ved å velge ut Idiotene som ”sin” film i en serie med forfattervalgte filmer på Lincoln Center i New York. Print Screen er et program der profilerte forfattere velger seg en film å introdusere som har inspirert dem. I forbindelse med den amerikanske lanseringen av Knausgårds fjerde bok i Min Kamp-serien skal forfatteren fortelle om hva denne dogmefilmen har betydd for ham.

De av oss som ikke er i New York kan isteden lytte til Knausgårds hustru, Linda Boström, som på Sveriges Radio forteller om sin fascinasjon for von Triers filmer, og Antichrist i særdeleshet

The New York Review of books skriver følgende om Knausgårds introduksjon førstkommende lørdag:

”Designed to provoke laughter at the unlaughable, The Idiots opens with a manifestation in which some members of the group harass the patrons of a genteel Copenhagen restaurant while others pretend to be their embarrassed caretakers. The scene addresses the very issue that anthropologist Claude Lévi-Strauss saw as the bedrock of civilization. The Idiots is showing in its uncut European version; a book signing with Knausgaard will follow

 

MENY