‘Karsten og Petra’ har blitt en gullgruve

Karsten og Petra Jul

NRK skriver i dag at ‘Karsten og Petra’- merkevaren har omsatt for – konservativt regnet – minst 200 millioner kroner. Disse tallene inkluderer rundt 155.000 eksemplarer av filmene og serien på fysiske format, men det er ikke medregnet salg av leketøy, CDer og digitalt salg av filmene og bøkene. Nesten 600.000 har sett de tre filmene som – så langt – har kommet.

Siden første bok om bestevennene kom i 1992 har det blitt skrevet hele 30 bøker i serien. Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Bendik Samuelsen, mener antallet bøker har gitt resten av Karsten og Petra-universet et lukrativt fundament.

– Bøkene har etablert karakterer og historier som er forutsigbart og godt for barna, men også for foreldrene. Dermed har de kunnet fortelle historiene på andre plattformer.

Det er produksjonsselskapet Cinenord som står bak filmene og serien. Produsent Silje Hopland Eik mener filmenes popularitet signaliserer at publikum ønsker seg norsk innhold.

– Dette er en motvekt til all den amerikanske kulturen vi forer ungene våre med, et norsk økologisk filmalternativ kan du si. Det er det vi prøver å få til, sier hun.

Hopland Eik forteller at bøkenes status var viktig for at filmene skulle bli laget, men at det samtidig blir mindre nyskapning når man baserer seg på allerede etablerte merkevarer.

– De som finansierer filmene ønsker å gjøre det basert på en eksisterende bok eller kjent merkevare. Det hjelper finansieringsmessig at merkevaren er kjent fra før. Vi skulle ønske at vi kunne være mer nyskapende og lage originalt materiale, men som filmprodusent i Norge i dag så ser vi at de som investerer i film vil ha kjente merkevarer, slik at de vet på forhånd hvordan det vil gå. Det er ikke så mye risikovilje ute og går, sier Eik og oppfordrer Norsk filminstitutt og andre som finansierer film om å støtte litt mer original barnefilm i årene som kommer.

Kilde: nrk.no

‘Karsten og Petra’ har blitt en gullgruve

Karsten og Petra Jul

NRK skriver i dag at ‘Karsten og Petra’- merkevaren har omsatt for – konservativt regnet – minst 200 millioner kroner. Disse tallene inkluderer rundt 155.000 eksemplarer av filmene og serien på fysiske format, men det er ikke medregnet salg av leketøy, CDer og digitalt salg av filmene og bøkene. Nesten 600.000 har sett de tre filmene som – så langt – har kommet.

Siden første bok om bestevennene kom i 1992 har det blitt skrevet hele 30 bøker i serien. Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Bendik Samuelsen, mener antallet bøker har gitt resten av Karsten og Petra-universet et lukrativt fundament.

– Bøkene har etablert karakterer og historier som er forutsigbart og godt for barna, men også for foreldrene. Dermed har de kunnet fortelle historiene på andre plattformer.

Det er produksjonsselskapet Cinenord som står bak filmene og serien. Produsent Silje Hopland Eik mener filmenes popularitet signaliserer at publikum ønsker seg norsk innhold.

– Dette er en motvekt til all den amerikanske kulturen vi forer ungene våre med, et norsk økologisk filmalternativ kan du si. Det er det vi prøver å få til, sier hun.

Hopland Eik forteller at bøkenes status var viktig for at filmene skulle bli laget, men at det samtidig blir mindre nyskapning når man baserer seg på allerede etablerte merkevarer.

– De som finansierer filmene ønsker å gjøre det basert på en eksisterende bok eller kjent merkevare. Det hjelper finansieringsmessig at merkevaren er kjent fra før. Vi skulle ønske at vi kunne være mer nyskapende og lage originalt materiale, men som filmprodusent i Norge i dag så ser vi at de som investerer i film vil ha kjente merkevarer, slik at de vet på forhånd hvordan det vil gå. Det er ikke så mye risikovilje ute og går, sier Eik og oppfordrer Norsk filminstitutt og andre som finansierer film om å støtte litt mer original barnefilm i årene som kommer.

Kilde: nrk.no

MENY