Jury-intriger i Cannes

Gullåalmevinner Haneke omkranset av "krangefantene" James Gray (ytterst til venstre) og juryleder Huppert (hvit kjole i midten)
Gullpalmevinner Haneke omkranset av "kranglefantene" James Gray (ytterst til venstre) og juryleder Huppert (hvit kjole i midten)

Noen av oss som var i Cannes forsøkte – etter noen glass vin, det skal sies – å se for oss hvordan juryarbeidet ville fortone seg under Isabelle Hupperts overoppsyn som juryleder, med tanke på flere av de fryktinngytende rollefigurene hennes, blant annet i Pianolærerinnen. Det gikk rykter i Cannes om at den begavede skuespillerinnen styrte juryen med hård hånd, og at hun hadde bak seg flere feider med noen av de franske filmskaperne i hovedprogrammet.

Denne sladderen er nå blitt konkretisert gjennom en nyhetsrapport av kulturredaktøren i franske Le Figaro, Jean-Luc Wachthausen, som kan fortelle om konflikter innad i juryen. Det tilspisset seg visstnok da James Gray truet med å trekke seg fra juryen, på grunn av hva Wachthausen omtaler som Hupperts diktatoriske oppførsel.

Bakgrunnen var visstnok at Huppert insisterte på å gi Gullpalmen til Lars von Triers Antichrist, før hun til slutt gikk med på et kompromiss: Michael Hanekes The White Ribbon.

Jeg for min del er sjeleglad over dette valget, men kunne godt likt å ha vært vitne til de voldsomme reaksjonene en pris til Antichrist ville utløst. For ingen annen film var mer hatet i Cannes. Litt overraskende er det at Huppert ville vrake sin tidligere samarbeidspartner Haneke (Pianolærerinnen), for en film som er blant hans beste, men det kan jo bety at hun er en modig og uforutsigbar dame. Og det beviser vel en gang for alle at de fleste juryer er dysfunksjonelle familier.

Jury-intriger i Cannes

Gullåalmevinner Haneke omkranset av "krangefantene" James Gray (ytterst til venstre) og juryleder Huppert (hvit kjole i midten)
Gullpalmevinner Haneke omkranset av "kranglefantene" James Gray (ytterst til venstre) og juryleder Huppert (hvit kjole i midten)

Noen av oss som var i Cannes forsøkte – etter noen glass vin, det skal sies – å se for oss hvordan juryarbeidet ville fortone seg under Isabelle Hupperts overoppsyn som juryleder, med tanke på flere av de fryktinngytende rollefigurene hennes, blant annet i Pianolærerinnen. Det gikk rykter i Cannes om at den begavede skuespillerinnen styrte juryen med hård hånd, og at hun hadde bak seg flere feider med noen av de franske filmskaperne i hovedprogrammet.

Denne sladderen er nå blitt konkretisert gjennom en nyhetsrapport av kulturredaktøren i franske Le Figaro, Jean-Luc Wachthausen, som kan fortelle om konflikter innad i juryen. Det tilspisset seg visstnok da James Gray truet med å trekke seg fra juryen, på grunn av hva Wachthausen omtaler som Hupperts diktatoriske oppførsel.

Bakgrunnen var visstnok at Huppert insisterte på å gi Gullpalmen til Lars von Triers Antichrist, før hun til slutt gikk med på et kompromiss: Michael Hanekes The White Ribbon.

Jeg for min del er sjeleglad over dette valget, men kunne godt likt å ha vært vitne til de voldsomme reaksjonene en pris til Antichrist ville utløst. For ingen annen film var mer hatet i Cannes. Litt overraskende er det at Huppert ville vrake sin tidligere samarbeidspartner Haneke (Pianolærerinnen), for en film som er blant hans beste, men det kan jo bety at hun er en modig og uforutsigbar dame. Og det beviser vel en gang for alle at de fleste juryer er dysfunksjonelle familier.

MENY